Roger Waters - Is This The Life We Really Want?

Roger Waters – Is This The Life We Really Want?
Format: CD – 2LP (180 gram in gatefold sleeve) – Digital
Label: Columbia Records
Releasedatum: 2 Juni 2017

Het geluid van een pompend hart is het eerste wat je hoort bij beluistering van ‘Is This The Life We Really Want?’ van Roger Waters. Alsof hij wil zeggen: “Maak je geen zorgen, ik leef nog”. Velen zullen blij zijn met dit teken van leven. Het is, wanneer wij zijn opera ‘Ça Ira’ uit 2006 buiten beschouwing laten, maar liefst vijfentwintig jaar geleden na zijn vorige solo-plaat ‘Amused To Death’. Zoals altijd is men druk blijven speculeren over een hernieuwde samenwerking met zijn oud-collega’s van Pink Floyd. De langdurige controverse met gitarist David Gilmour leek voor even van de baan na het geheel onverwachte verrassingsoptreden van Pink Floyd tijdens het Live 8-optreden in 2005 maar daar zou het, helemaal na het overlijden van toetsenist Rick Wright drie jaar later, spijtig genoeg voor de Pink Floyd-fans, bij blijven. Zij zullen het dit jaar, het is precies 50 jaar geleden dat de legendarische band werd opgericht, moeten doen met een tentoonstelling in Londen.

Ondertussen is Waters zich druk blijven maken over de toestand in de wereld. De frustratie, zorg, woede, onzekerheid en verontwaardiging over de tijd waarin wij nu leven blijken een enorme bron van inspiratie te hebben opgeleverd. Verwacht wat dat betreft dus ook deze keer niets nieuws van de 73-jarige muzikant die vooral bekendheid verwierf met zijn zwaarmoedige en veelal autobiografische bespiegelingen. Nadat diverse regeringsleiders al eens eerder konden rekenen op een stevige portie kritiek, heeft de huidige president van Amerika het inmiddels ook moeten ontgelden al moet wat dat betreft, Waters heeft zijn speech al gereed, het ergste nog komen. Met de release van ‘Is This The Life We Really Want?’ heeft Waters niet alleen een conceptalbum afgeleverd maar tevens een wapen in handen waarmee hij de strijd is aangegaan tegen het onrecht in de wereld. De ‘Us + Them’-tournee die inmiddels in Noord-Amerika is gestart, wordt dan ook grotendeels door Waters benut om de hoop en liefde te bundelen waarmee een front kan worden gevormd tegen alle dictators, alle narcisten en alle op geld en macht beluste ‘Pigs’ die de wereld domineren.

Alle factoren lijken bij elkaar te komen in de titeltrack van ‘Is This The Life We Really Want?’ waarvoor de basis al in een uit 2008 geschreven gedicht met dezelfde titel werd gelegd. Nu, negen jaar later, blijkt het nog steeds de huidige stand van zaken in de wereld te beschrijven. Het intro betreft een recenter kort geluidsfragment van Trump in gesprek met een reporter van CNN waarin de zin “This is a fine-tuned-machine…” abrupt wordt afgebroken en overgaat in een indrukwekkend zes-minuten-durend betoog van Waters. Het is tevens het meest politiek geladen deel van het album dat in muzikaal opzicht regelmatig terugkeert naar het Pink Floyd-geluid van de jaren zeventig zoals ook overduidelijk te horen is in Smell The Roses. Deze keer zijn de gitaarpartijen van de Amerikaan Jonathan Wilson, door producer Nigel Godrich aanbevolen, een zeer veelzijdig gitarist die een heerlijke vleug psychedelica in zijn spel legt. “Wish You Were Here In Guantanamo Bay” zingt Waters in Picture That en lijkt daarmee zelfs te refereren naar het beroemde album uit 1975 dat indertijd werd opgedragen aan mede-oprichter Syd Barrett. Het maakt van ‘Is This The Life We Really Want?’ een album met meerdere gezichten dat meerdere malen een ‘Déjà Vu’-gevoel zal oproepen. Bombast en ingetogenheid die elkaar altijd zo prachtig afwisselden, het warme stemgeluid van Roger Waters met af en toe een bijtende uithaal, de actualiteiten van nu in combinatie met de muzikale bagage van toen, kortom: Roger Waters is weer helemaal terug.

Picture That - Roger Waters (Lyrics)

01. When We Were Young
02. Déja Vu