Recensie: Roger C. Wade – Meets Balta Bordoy – The Schoolhouse Sessions

Roger C. Wade – Meets Balta Bordoy – The Schoolhouse Sessions
Format: CD / Label: Steeplejack Music Records
Releasedatum: 26 april 2018

Om te zeggen dat Roger C. Wade een druk blues baasje is, is een understatement. Hij is namelijk lid van zijn band Roger & The Houserockers en een duo, dat hij vormt met gitarist Jan Mohr en ook nog eens lid van Jan Mohr & The Backscratchers. In het verleden speelde deze in Engeland geboren, en momenteel in Duitsland verblijvende, zanger en harmonicaspeler ook nog in de band Excuse My Blues.
Nu is hij dus aanwezig met een soloalbum waarop hij wordt bijgestaan door zijn echtgenote Marion Wade (piano), Balta Bordoy (gitaar), Tilmann (T-Man) Michalke (gitaar) en Drori Mondlak (drums). En als je goed opgelet hebt, zie je dat er geen basgitaar op het album te vinden is. En die heb ik ook geen moment gemist.
Het album staat vol met pure blues en de nodige boogiewoogie.

Echtgenote Marion opent al rockend het album in de boogie It Must Have Been The Devil waarin ze wordt geholpen door de priemende gitaar van T-Man en de bluesy zang van Roger. Dit nummer is een ontspannen swingende cover van het Otis Spann nummer. In de cover van Little Walter’s Hate To See You Go horen we Roger voor het eerst op zijn harmonica. Zijn stijl is vooral rauw te noemen in een pittige, elementaire boogie, die ook bekend is in de uitvoering van the Rolling Stones. In dit nummer neemt Marion even pauze om ruim baan te maken voor de twee gitaristen. My Daily Wish is een uiterst lome bluesballad met jazzy pianospel van Marion en romig gitaarspel. Stop Right Now is daarna een rauwe hoekig bonkende blues met swingend pianospel, huilende harmonica en priemende gitaar. Baby What’s Wrong is een cover van het Jimmy Reed nummer en is een hard rockende boogie met stuwende piano en drums waarover vlammend gitaarwerk te horen is. De slowblues Treat Me Right is een cover van het B.B. King nummer. Een loom nummer met rauwe gitaarlicks en gierende harmonica.
In de stomende boogie woogie Mean, Mean Man komt de stoom haast uit Marion’s piano. Dit nummer swingt als een “boogie train”. Take A Chance is een boogie, die echt tot de rauwe basis is teruggebracht met loeiende harmonica. De harmonica klinkt schroeiend hard in de slowblues Jemima. Roger zuigt, pompt en giert in deze instrumental. Ook Act Like You Love Me is een boogie, die stug door stampt met subtiel bluesy gitaarwerk en wederom de hard loeiende harmonica van Roger. De volgende boogie wordt er uit geknald in Pickin’ Chickin’ Boogie met een weergaloos swingende Marion op de piano en zelfs een solospot voor de drums.
Geheel in stijl wordt het album afgesloten met de piano slowblues Things Haven’t Changed.

Met dit album keert Roger C. Wade op indrukwekkende wijze terug naar de rauwe basis van de blues.

01. It Must Have Been The Devil