Rodney DeCroo – Old Tenement Man
Format: CD – Digital / Label: Tonic Records
Releasedatum: 5 mei 2017

Het wordt moeilijk om dit jaar nog met een beter album te komen dan dit album van singer-songwriter en dichter Rodney DeCroo uit Vancouver. Zowel muzikaal als qua tekst is het gebodene op dit album van zeer hoog niveau. Dit is alweer het achtste album van DeCroo waarop hij werkt met producer, gitarist, bassist en toetsenist Laurie Matheson en drummer Chris Dodge.
De teksten van DeCroo zijn soms hard, verbitterd maar ook soms vol onbegrip en twijfel. De muziek is ook hard en rauw met verwijzingen naar het jaren 80 geluid van bijvoorbeeld Tom Verlaine of Neil Young’s Crazy Horse.

Er staan twee nummers op dit album, die er gelijk uitspringen. Lou Reed On The Radio en Like Jacob When He Felt The Angel’s Touch. Beide songs gaan over een buurman van DeCRoo, met wie hij zeer nauwe vriendschap onderhield. Toen deze buurman te horen kreeg dat hij terminale kanker had wilde hij DeCroo niet meer zien.In de ogenschijnlijk luchtige rocker Lou Reed On The Radio vraagt DeCroo zich af hoe het voor zijn buurman was toen hij het verschrikkelijke nieuws hoorde. En in de hoekige rocker Like Jacob When He Felt The Angel’s Touch denkt DeCroo terug aan zijn band met de buurman. Twee zeer intense nummers.
De rest van het album mag er echter ook zijn. Zoals de opener Jack Taylor dat begint met een luid kreunende elektrische gitaar en handelt over een man, die zijn eigen vader vermoordde en levenslang kreeg. Een wrang verhaal met schrijnende en schurende muziek en een knetterharde gitaarsolo waar Neil Young trots op zou zijn. In de uptempo rocker Jacob’s Well vraagt DeCroo niet veel. Hij wil slechts zijn dorst lessen in Jacob’s Well. Het mid-tempo Ten Thousand Feet Tall klinkt als een Tom Verlaine nummer met flink fuzzende gitaar.
In de bitterzoete rocker I’ve Got A Mirror, I’ve Got A Gun zijn wederom Tom Verlaine invloeden te vinden terwijl ik ook aan de Engelse band The Only Ones moest denken. DeCroo vraagt zich hier af “is it murder, is it art what I do to my heart? I can’t tell them apart”.
Af en toe komt de tere, breekbare kant van DeCroo aan de beurt. Muzikaal in elk geval zoals in de breekbare akoestische ballad Radio of de tere piano ballad Little Hunger.
Eigenlijk is het ondoenlijk om de betere nummers van dit album uit te lichten want de kwaliteit van alle nummers op dit album is zeer hoog.

Dit is wat mij betreft nu al één van de betere albums van 2017. Hard, rauw en zeer intense singer-songwriter muziek.