Recensie: Rockwell Avenue Blues Band – Back To Chicago

Rockwell Avenue Blues Band – Back To Chicago
Format: CD / Label: Delmark Records
Releasedatum: 6 april 2018

Als je zin hebt om weer eens een lekker ouderwets potje kwaliteits soulblues tot je te nemen, zit je met dit album van Rockwell Avenue Blues Band gebeiteld. En dat is niet zo verwonderlijk want de band bestaat uit een aantal zeer ervaren rotten uit de blueswereld.
Gitarist Steve Freund is vanaf 1983 solo bezig, zanger en harmonicaspeler Tad Robinson al vanaf 1994, toetsenist Ken Saydak vanaf 1988, bassist Harlan Terson speelde o.a. in de band van Lonnie Brooks en drummer Marty Binder was lid van Albert Collins & The Icebreakers.

Dit album is het resultaat van drie dagen opnemen met producer Dick Shurman. Er staat werkelijk geen slecht of zelfs minder nummer op dit album. Dat zou mij ook echt verwonderd hebben met muzikanten van een klasse als in deze band.
Het album begint met een nummer van Tad Robinson, Blues For Hard Times. Een funky soulblues nummer van een zelfde klasse als het werk van Robert Cray. Robinson heeft een uitgelezen, soulvolle stem om een dergelijk nummer te zingen. Ken Saydak is verantwoordelijk voor een lekker romig soulorgel terwijl Steve Freund naast een soulvol fuzzzende geluid ook nog hard kan scheuren. Boogie In The Rain werd geschreven door Steve Freund en is een haast Canned Heat-achtige boogie met huilende harmonica. Saydak valt hier op door een Booker T.-achtige orgel -solo. That Face, van Ken Saydak, is een luie rhythm & blues shuffle met rauwe Ray Charles-achtige zang. Door de samenzang van de heren duiken er ook Texas Tornadoes invloeden op. Uiteraard mag er in een Ken Saydak nummer geen swingende pianosolo ontbreken, die hij deelt met de harmonica van Tad Robinson. Ook Free To Love Again is van Ken Saydak en is een funky shuffle, die door de zang van Robinson weer de Robert Cray kant op gaat. De samenzang heeft hier een gospelachtig geluid. Steve Freund was verantwoordelijk voor de slowblues Lonesome Fight waarin de snerpende gitaar centraal staat naast de sompige harmonica. Chariot Gate van Ken Saydak heeft stiekem van Ray Charles’ “Hallelujah I Love Her So” gesnoept. De heren hebben er een funky ritme aan toe gevoegd met een lui feestnummer als resultaat. We Believe werd geschreven door Ken Saydak, samen met zangeres Mary-Ann Brandon en is een heerlijke soulballad met soulvolle zang en ingehouden begeleiding waarin de piano de overhand heeft. Stranger Blues, van Elmore James, is hier in een soort swingende bluesmambo gegoten en klinkt lekker uitbundig, drijvend op de stuwende drums. Ken Saydak was verantwoordelijk voor de pompende shuffle For A Reason met een scheurende harmonica en priemend gitaarwerk. Ook bassist Harlan Terson leverde een nummer af, de heerlijk romige soulblues shuffle Love Police. Eigenlijk is het totaal overbodig om alle nummers apart te noemen want ze zijn allemaal van een ouderwetse kwaliteit.

Rockwell Avenue Blues Band heeft een album afgeleverd, dat in heel wat blues jaarlijstjes zal gaan opduiken.

01. Blues For Hard Times
02. Boogie In The Rain