Recensie: Rockin Dopsie JR. And The Zydeco Twisters – Rockin Zydeco

Rockin Dopsie JR. And The Zydeco Twisters – Rockin Zydeco
Format: CD – Digital / Label: Southern Routes Records
Releasedatum: 9 mei 2018

Zydeco is een muzieksoort waar je automatisch erg vrolijk van wordt en waarvan je beenspieren spontaan de neiging tot dansen krijgen. Eén van de zydeco grootheden was Rockin’ Dopsie. Na zijn toch wel plotselinge overlijden in 1993 is de zydeco fakkel nu overgenomen door zoonlief Rockin’ Dopsie JR. And The Zydeco Twisters, die naast Dopsie op zang en wasbord bestaat uit Tiger Dopsie op drums en Anthony Dopsie op de accordeon. Op dit album aangevuld met bevriende muzikanten.
En Dopsie JR. heeft het voor elkaar gekregen om het zydeco geluid even levendig, of misschien nog wel levendiger te laten klinken als bij Dopsie Sr. Dopsie weet een heleboel stijlen om te smelten tot de uitbundige zydeco stijl.

Het openingsnummer Don’t Cry No More klinkt bijvoorbeeld als een uitbundige uitvoering van The Blues Brothers. Het stemgeluid van Dopsie zorgt hier voor een hoog soulgehalte, samen met de sprankelende blazers. Dopsie krabt zich op dit nummer een ongeluk op zijn wasbord. Verrassend is de cover van Mungo Jerry’s In The Summertime. Het jugband geluid van het origineel krijgt hier een lome zydeco behandeling waarin de “feel good vibe” ruimschoots aanwezig blijft. Dopsie beschikt over een al even rauwe stem als Mungo Jerry’s Ray Dorset. Het accordeonspel geeft deze cover zijn meerwaarde. In I Don’t Want Nobody Else But You trekt het geluid richting Sam Cooke’s “We’re Having A Party”. Een opgewekte soulswinger met de accordeon in de sprankelende hoofdrol. Rock That Zydeco is een gewoonweg onweerstaanbare zydecofunker. Yaya is een zydecoversie van Lee Dorsey’s “Ya Ya”, die hier een lome funk injectie heeft gekregen. De drums klinken een beetje als elektronische drums wat wel een beetje jammer is. Het accordeonspel van Anthony maakt echter zeer veel goed. De zydeco goes tex-mex in de cover van Freddy Fender’s Wasted Days And Wasted Nights en die combi klinkt gewoon logisch door het accordeonwerk.
De versie van de Wilson Pickett klassieker Don’t Let The Green Grass Fool You heeft wederom een Blues Brothers-achtig geluid met uiterst soulvolle zang van Dopsie. Morning Train is een heerlijk swingende zydecoshuffle met een wederom hoog soulgehalte. De uitvoering van de Roosevelt Sykes klassieker Driving Wheel past ook al binnen het zydeco geluid. I Got It Bad is weer een voorbeeld van zo’n typische lekker luie zydecoshuffle. Uiteraard mag een nummer van zydeclo legende Cliftin Chenier niet ontbreken. Diens Mamma Told Papa krijgt hier een felle funky boogie behandeling met uitzinnig accordeonwerk. De boogie gaat gewoon door in My Tee Fe dat voorzien is van soulvolle blazers.
Dit album blijft gewoon tot aan de laatste groef swingen met Don’t Lie To Me, dat een cover is van Albert King’s “I Got It Bad”.

Rockin’ Dopsie JR. is er met verve in geslaagd om het zydeco geluid meer dan levendig te laten klinken. Een zeer feestelijk album waarbij je absoluut niet stil kan blijven zitten!

01. Don’t Cry No More