Robin Borneman – Folklore III: The Cradle Tree
Format: CD – LP – Digital / Label: Kroese Records
Releasedatum: 21 februari 2019

Tekst: Martijn Wesseling

Wie mijn recensie van ‘Folklore 2: The Phantom Wail‘  heeft gelezen weet dat ik Robin Borneman al een aantal jaar volg. Al sinds ik zijn album ‘Home’ bij Kroese kocht probeer ik hem ieder jaar wel een paar keer live te zien en draai ik zijn albums veelvuldig. We hebben er met hem een bijzondere verhalenverteller en zeer talentvolle muzikant bij. Inmiddels is hij al jaren betrokken bij de Trans Syberian Orchestra en staat hij in Amerika voor volle stadions. In Nederland stond hij tijdens zijn release show voor, een weliswaar uitverkochte, kleine zaal van Doornroosje. Deze man verdient het om grote zalen uit te verkopen. Super positief en ontzettend dankbaar stond hij echter voor ons zijn laatste deel van de Folklore trilogie te presenteren. En tussentijds nam hij ook nog volop de tijd om zijn vrienden van Navarone te steunen, die op hetzelfde moment in de finale van The Voice schitterden.

Het was net als de vorige album presentatie wederom een bijzonder mooie avond. Na zes jaar komt nu de reis van Vagabond ten einde en in dit derde deel lijkt die reis persoonlijker dan ooit. De liefde staat centraal, het licht is weer volop aanwezig na een donker tweede deel en muzikaal is het een samenvatting van de twee vorige albums. En de muzikant achter dit prachtige sprookje lijkt zelfverzekerder dan ooit tevoren.
Na een experimenteel eerste deel, een donker tweede deel vol met blues is het derde compacter en toegankelijker. Alle ingrediënten zijn er nog, maar het is allemaal subtieler verpakt.

Naast de bekende inspiratiebronnen ( I’ve Been Around zou niet misstaan op een album van Tom Waits), lijken er ook nieuwe invloeden aanwezig. Volgens eigen zeggen heeft hij zich laten inspireren door het gitaarwerk van Jonathan Wilson, maar ook Xavier Rudd is goed terug te horen. In het epische liedje The Road zit een stukje wat een rechtstreekse ode lijkt aan Spirit Bird, een liedje wat Robin Borneman met regelmaat speelt tijdens zijn concerten.
Het album en de trilogie eindigen met het prachtige Latter Mile en een orkestrale compositie dat niet zou misstaan aan het einde van Lord of the Rings.. Net zoals het begon rond vervolgens een vertelstem het verhaal af.
De artiest gaf in kwestie aan trots te zijn op zijn prestatie, nog los van hoe het ontvangen zal worden. Dat mag hij ook zeker zijn. Zowel muzikaal als poëtisch is dit een uniek project en ook nog zeer geslaagd. Tevens gaf hij aan van plan te zijn dit nog een keer te laten horen met een orkest. Ik zal daar zeker kaarten voor kopen! Kortom ook dit album en een bezoek aan één van zijn concerten zijn warm aanbevolen!

01. Tell the Wind
02. Stormcrow
03. The Boatman