Robin Borneman – Folklore II: The Phantom Wail
Format: CD – Vinyl – Digital  / Label: Kroese Records
Releasedatum: 5 oktober 2017

Tekst: Martijn Wesseling

Gisteren viel het tweede deel van ‘Folklore’ op mijn mat, ‘The Phantom Wail’. Vervolgens ben ik naar de release party van dit album geweest. Samen met verschillende leden van Navarone, waaronder zanger Merijn van Haren, gaf Robin Borneman een geweldig optreden. Tijdens dit optreden dacht ik steeds, waarom staat deze man niet in de grote zaal!

Al jaren ben ik groot fan van Robin Borneman, wat mij betreft één van de beste singer-songwriters die ons land rijk is. Een aantal jaar geleden werd hij via YouTube ontdekt door het Trans-Siberian Orchestra, een progressief rock orkest dat gedurende de Kerst maanden door Amerika trekt. Het is een waar fenomeen en het trekt tienduizenden mensen naar stadions. Robin is nu één van de zangers van dit orkest.

Tegenover stadion concerten in Amerika stond vorig jaar een concert in een kapsalon in Nijmegen tijdens de Popronde. Misschien stonden er dertig mensen in de kapsalon, waaronder wederom leden van Navarone. Wat hier gebeurde was echter niet minder magistraal. Deze man stond net zo dankbaar voor ons dertig als dat hij vast en zeker voor tienduizend mensen staat. En hij betoverde de aanwezigen met zijn prachtige sprookjesachtige muziek.

Inmiddels is dus het tweede deel van zijn geplande drieluik verschenen. Het verhaal gaat verder aan de hand van wederom geweldige sprookjesfolk. Het geheel is echter allemaal iets grootser aangepakt en de rockinvloeden treden verder op de voorgrond. Gitarist Roman Huijbreghs (inderdaadNavarone) mag zijn elektrisch gitaar regelmatig laten klinken.

Vooraf zijn er al een aantal singles, inclusief bijzondere clips, verschenen. Mijn favoriet is O Faithful World, een heerlijk blues nummer. De blues komt vaker terug op dit album, maar er zijn ook invloeden uit country en filmmuziek terug te horen. Het nummer Crossroads zou niet misstaan in een western van Sergio Leone. Alles komt echter samen in de stem van Robin en zijn prachtige verhalende stijl.

Met Folklore is deze zanger uit Oss een bijzonder project gestart. Het is volgens mij uniek in Nederland en dat is hij ook als artiest. Het is geen makkelijke radiomuziek, maar muziek waar je voor moet gaan zitten. Als je dat doet raak je opgeslokt in een intense, prachtige en soms duistere sprookjeswereld.

Dit album, maar ook zijn eerdere albums, zijn een grote aanrader. Daarnaast, als hij weer terug is van zijn avonturen in Amerika, zou ik hem zeker live bezoeken. Gister stond hij voor vierhonderd mensen en het was wederom magistraal. Zelden heb ik zo’n dankbare artiest gezien. Blij, emotioneel en bovenal in topvorm speelde hij zijn nieuwe album. Als Merijn (zanger van…..ja ja Navarone) dan mee begint te zingen, weet je dat je iets bijzonders meemaakt.

01. The Phantom Wail
02. O Faithful World
03. Woebegone Blues