Robert Smith Bluesband - Together We Keep The Blues Alive

Robert Smith Bluesband – Together We Keep The Blues Alive
Release datum: 26 april 2015, JJ Music House Zoetermeer.
St. Old Dutch Blues Revue

Tekst: Bert Lek

Tien traditionals voorzien van een eigen arrangement zijn terug te vinden op de debuutcd van de Robert Smith Bluesband. Stranger Blues en Walking The Dog laten de snelle kant van de band horen en daarmee brengt voorganger Robert Smith, zang en mondharmonica, de juiste stemming erin. Robert Smith heeft een mooie, warme en aangename stem die de hele cd blijft boeien. Need Your Love So Bad, een andere klassieker, krijgt door het Indo gitaarloopje van Ralph Masius een hele mooie en aparte uitvoering. In de rustige nummers is de band op zijn best. Down in Virginia is een heerlijk uptempo nummer waar lekker op gedanst kan worden. Nobody Knows You When Your Down And Out en het een na laatste nummer, het overbekende Got My Mojo Working, voegen in deze uitvoeringen geen extra waarde toe aan het geheel en dat is een beetje jammer. Just A Feeling is weer zo’n lekker lijzig nummer, waarin deze keer de mondharmonica van Robert de boventoon voert.

Blow Wind Blow is een vrolijk nummer met een roffelende drummer Karel Fransen en met de stuwende bas van Bhe van Beurden. In Chaingang Blues zitten drummer Karel Fransen en gitarist Hans van den Bosch elkaar in moordtempo achterna. Het duel eindigt onbeslist. De band heeft het mooiste nummer tot het einde bewaard: Crying like A Baby. Alles valt hier subliem samen met het gevoelige gitaarspel van de gitaristen Hans van den Bosch en Ralph Masius, die langzaam naar een muzikaal hoogtepunt toe werken. Rob van Gemert vult met zijn orgel precies de nootjes in die het nog gevoeliger maken. Ik ben bang, dat net als op de opname-avond bij het beluisteren van dit nummer weer menig damestraantje zal vloeien en terecht. De hele band weet iedereen tot op het bot te beroeren.

Een mooi debuutalbum van de ‘oudste’ bluesband van Nederland met een aantal verbeterpuntjes: de basedrum van Karel Fransen is te duidelijk aanwezig in de meeste nummers en voor de tekstenliefhebbers zou de uitspraak van Robert iets duidelijker mogen zijn, maar ondanks deze puntjes is het de mannen gelukt hun droom te laten uitkomen: eindelijk hun eerste CD.

1.Stranger Blues
2. Walking The Dog
3. Need Your Love So Bad