Recensie: Robert Allen Parker – From The Crossroads To Beale Street

Robert Allen Parker – From The Crossroads To Beale Street
Format: CD – Digital / Label: 826273 Records DK
Releasedatum: 28 juli 2018

Robert Allen Parker, had in 2003 zijn cd al klaar. Als gitarist en sessie muzikant had hij de beroemde ritme sectie van de High studio’s bereid gevonden om met hem een plaat op te nemen. Echter na verloop van tijd werd hij er minder tevreden over en bleef de plaat liggen. Hij dacht er ook niet mee over na, druk als hij was in de Memphis music store, als gitarist bij Hope Clayburn and Soul Scrimmage en ander sessie werk. Echter onbewust bleef er een stemmetje knagen om zijn oorspronkelijke idee te vervolmaken. Gedurende de jaren had hij zich een reputatie verworven in Memphis en rekende hij veel blues- en soulartiesten onder zijn vrienden en kennissen. Zijn gevoel voor historie hielp hem daarbij. Met hulp van vele van die vrienden maakte hij ‘From The Crossroads To Beale Street’, een selectie van blues nummers uit vervlogen tijden en vier eigen nummers.

Die vrienden die hem hielpen bij het afmaken van dit levenswerk waren o.a de in januari van dit jaar overleden zanger gitarist Preston Shannon, sterker nog het waren de drie laatste recordings van Preston Shannon. De al eerder genoemde High records Rhythm section (Leroy Hodges op bas en Howard Grimes op drums), de 80-jarige zanger gitarist Earl “The Pearl” Banks. Verder de in Bealestreet bekende artiesten, Chris “Doc Fangaz” Stephenson keyboards, Robert Nighthawk Tooms, Malcom Burt mondharmonica, Daddy Mack, gitaar zang en Mr Robert “Dr. Feelgood” Potts en zijn dochter Sheba Potts-Wright.

Robert Allen Parker brengt blues zoals we die alleen in Amerika kennen, een mengeling van soul en blues, authentiek klinkend met nummers van o.a. Muddy Water, Robert Johnson, Leadbelly, Screaming Jay Hawkins. De cd opent met de drie nummers gezongen door Preston Shannon, eerst een eigen nummer If The River Was Whisky, een lekker nummer met veel slide in het gitaarwerk. Cross Road Blues is fijne interpretatie van de Robert Johnsons klassieker met vet mondharmonica werk. Het derde nummer is het BB King nummer Rock Me Baby.
Andere fijne tracks op dit album Leadbelly’s The Midnight Special en het instrumentale Ghost Of Beale Street. Ook top, de twee tracks gezongen door Sheba Potts Wright, I Put A Spell On You met net als de twee vorige tracks veel vet slidewerk van Robert Allen Parker. En het bruisende Crazy About You. Deze Ike en Tina turner track daarentegen brengt Sheba met alleen ondersteuning van Robert Allen Parker op gitaar. Zij stijgt tot grote hoogte, haar vocale capaciteiten tot het uiterste strekkend, klasse.
Met de 80-jarige Earl “the Pearl” Banks trekt Robert Allen Parker een paar klassieke blues stampers uit de klei, zoals het sterke Flooding Down In Memphis en You Don’t Have To Go (Muddy Waters). Zo doet hij hetzelfde met Daddy Mack in het door Etta James bekend geworden Just Wanna Make Love To You en het ritmische Belly Dancing Woman.

Robert Allen Parker levert een lekkere bluesplaat af met dit ‘From The Crossroads To Beale Street’. Jammer dat we daar 15 jaar op hebben moeten wachten. Ik houd er wel van, artiesten die al die oude blueskrakers van weleer in een nieuw jasje gooien. Fijne plaat.

01. If The River Was Whiskey (feat. Preston Shannon & Hi Rhythm)
02. Cross Road Blues (feat. Preston Shannon)
03. Rock Me Baby (feat. Preston Shannon)