Recensie: Rob Orlemans & Half Past Midnight – Highway Of Love

Rob Orlemans & Half Past Midnight - Highway Of Love

Rob Orlemans & Half Past Midnight – Highway Of Love
Silvox Records, 25.05.2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Door Jan van Eck

Het heeft even geduurd voor ik aan de nieuwe cd van Rob Orlemans toe kwam maar toen ik de cd in de speler had geschoven, geen info of titels gelezen, sloeg me de schrik bij de eerste tonen om het hart. Het lijkt of de opener een cover is, ‘Hot Blooded’ van Foreigner lijkt uit de speakers te komen, maar na een paar tonen zakt de verontwaardiging al weer weg. Even op het verkeerde been gezet, blijk ik te luisteren naar ‘Monkey tale’, gewoon een lekker nummer dat het lekkerst klinkt met de volumeknop op een burenonvriendelijk niveau.

Die lijn trekken we gewoon door met ‘Shotgun shack’ en ‘It was you’ en schakelen terug met ‘Move on to the light’, een lekker slow nummer met Rob in topvorm. Omdat het nummer maar 4:48 duurt, gaat dit nummer nog al eens op repeat. Na dit nummer haalt ‘Don’t wanna die’ mij ruw maar aangenaam uit mijn mijmeringen haalt met vlammende gitaarsolo’s en een strakke ritme sectie die alles in het gareel houdt.

En als je een cover speelt zoals ‘Hear me calling’ bekend van Ten Years After, dan zorg je dat het staat als een huis en dat is hier het geval. Dat kan wat mij betreft niet gezegd worden van een cover van Bobby Womack en Shirley Womack ‘It’s all over now’ (ook bekend van de Stones), het enige minpuntje van deze cd. Dan volgt de titeltrack ‘Highway of love’, een nummer dat ik persoonlijk ook als opener er lekker in had laten knallen. Nog enkele super nummers zijn ‘El diablo’s dance’ en ‘That’s the way to boogie’.

Voor mij heeft dit blues/rock/power trio weer een geweldig album afgeleverd met 13 nummers, daar doet 1 misser niets aan af.  Als extra speelt Julian Sas mee op track 5 en 8.