Recensie: Rob Lutes – Walk In The Dark

Rob Lutes – Walk In The Dark
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 8 september 2017

Meng blues, folk, Americana met wat country invloeden en je hebt het recept van dit nieuwe album van de Canadese singer-songwriter Rob Lutes te pakken. Een heerlijk ontspannen klinkend album met prima muzikanten.
Rob Lutes op zang en akoestische gitaar, Rob MacDonald op akoestische en elektrische gitaar, Mark Nelson op drums, Andrew Horton op bas, Bob Stagg op piano en orgel, Joe Grass op mandoline, Guy Belanger op harmonica, Josh Zubot op fiddle en Rob Fahie op bas. Lutes beschikt over een zeer prettig stemgeluid. Rauw en hees en enigszins lijkend op de stem van Chris Rea of Bob Seger.
Er staan een aantal nummers op het album die qua stijl richting de ontspannen bluesy sound van J.J. Cale neigen.

Zoals de opener van het album A Little Room met een lekkere warme jazzy bas. Ook Pumping Love, een semi akoestische shuffle, heeft iets J.J. Cale-achtigs maar dan vermengd met ragtime en countryblues. In I Am The Blues zitten flink wat country invloeden. Rob MacDonald springt er hier uit met zijn spel op de elektrische gitaar, in de beste Albert Lee/Chet Atkins traditie. Whistling Past The Graveyard is een desolate ballad en klinkt qua sfeer maar ook zeker qua zang als het beste werk van de folk legende Nick Drake. Walk In The Dark is daarentegen weer opvallend luchtig en poppy. Een uptempo nummer a la Bob Seger/Bruce Springsteen. Er staan ook twee eerbetonen op dit album. Het eerste is There’s No Way To Tell You That Tonight, dat een eerbetoon aan  de bluesharmonica legend James Cotton is. Het tweede eerbetoon is Spence, een tribute aan folkblues artiest Joseph Spence. Een instrumentaal nummer met weergaloos snarenwerk.
Believe In Something mixt blues met een haast cajun-achtig sfeertje. In dit nummer springen vooral de akoestische gitaar en de harmonica er uit.
Het album wordt afgesloten met de heerlijk relaxte shuffle Better Past.

Rob Lutes bewijst met dit album een aanwinst te zijn in het Americana genre. Liefhebbers van dit genre kunnen dit album dan ook blindelings aanschaffen.