Recensie: Riverdogs – California

Riverdogs – California
Format: CD – Digital / Label: Frontiers Music – Caroline
Releasedatum: 6 juli 2017

Iedereen die mijn recensie`s wel eens leest op Blues Magazine.nl weet dat ik een tot blues bekeerde heavy metal man ben. Hoewel bekeerd tot de blues wil niet zeggen dat ik de heavy metal en hard rock geheel heb afgezworen. Graag bezoek ik in de zomer nog de grote heavy metal festivals. En zoals gebruikelijk aan het eind van het jaar maak je de jaarlijstjes op. Zo ook probeer ik het afgelopen jaar op heavy metal en hardrock gebied samen te vatten. Ook in dit genre gebeurde er veel en mijn plaat van het jaar Riverdogs – ‘California’ wil ik ook de blues liefhebber niet onthouden.

Riverdogs: Vivian Campbell (Gitaar), Rob Lamothe (Zang), Nick Brophy (bas) en Marc Danzeisen (drums). In 1991 scoorden zij met hun debuutplaat een Edison in Nederland, maar tot een doorbraak leidde dat niet. De opkomst van de Grunge deed de hardrock van deze band geen goed. Vivian Campbell stortte zich in allerlei projecten, hij is bij het grote publiek het meest bekend als gitarist van o.a. Dio, Whitesnake, Thin Lizzy en Def Leppard. Naast meestergitarist Vivian Campbell is een andere factor die Riverdogs boven het gemiddelde doen uitstijgen en dat is zanger Rob Lamothe, gezegend met een prettig stemgeluid, tilt hij de nummers naar net dat hogere niveau.

Riverdogs maakt goed in het gehoor liggende mainstream hardrock, en in dit genre heb ik voor Blues Magazine.nl ook al eens wat cd’s van commentaar voorzien. Ik noem Ritchie Kotzen, Shaman’s Harvest en 7 Miles To Pitssburg. Hardrock of bluesrock, het maakt niet uit wat voor label je er aan hangt.
De mannen hebben elkaar weer gevonden, en brengen hier elf sterke rocksongs waar Vivian Campbell alle ruimte krijgt om zijn gitaarkunsten te vertonen iets wat hem bij zijn andere band Def Leppard net niet helemaal wordt gegund.

Het album ‘California’ begint met het uptempo American Dream,  samen met The Revolution Starts Tonight zet dit de toon. Het is gewoon pure rockmuziek, tijdloos. Op Something Inside en Golden Glow laat Rob Lamothe eens goed horen wat een kwaliteit zanger hij is. In deze ballads is hij op zijn best, samen met Vivian Campbell maakt hij de Riverdogs. Alle nummers op de cd zijn van dezelfde sterkte. Een zwakke plek is niet te ontdekken.

Een van mijn favorieten is You’re Too Rock And Roll. Dit intrigerende nummer zit vol gitaarwerk waar een rechtgeaard hardrock liefhebber alleen maar van kan smullen. En wat te denken van The Heart Is A Mindless Bird. Deze ballad begint subtiel met mooi gitaarwerk maar werkt zich naar het eind toe uitmondende in een spetterende solo. I Don’t Know Anything, is de perfecte afsluiter van deze plaat en laat wederom horen dat hier toppers aan het werk zijn.

Zoals gezegd, deze cd staat in mijn heavy metal jaarlijst, maar ik ben er van overtuigd dat ook veel bluesrock liefhebbers deze cd kunnen waarderen. Zo laten zij horen 17 jaar na hun Edison opnieuw een sterke plaat te kunnen afleveren.

01. American Dream
02. The Revolution Starts Tonight
03. Something Inside