Recensie: Ripoff Raskolnikov Band ‎– Small World

Ripoff Raskolnikov ‎Band – Small World
Format: CD – Digital / Label: XLNT Records
Releasedatum: 7 december 2018

Tekst: Fons Delemarre

Wie, zegt U? De Ripoff Raskolnikov Band…? Maar ja, what’s in a name, als blijkt dat de Oostenrijks/Hongaarse Raskolnikov een puik album heeft gemaakt met zijn band. Voorafgegaan door meer dan tien albums ligt er nu ‘Small World’, een album dat furieus van start gaat met Sharks. In dat openingsnummer blijkt dat de overeenkomst tussen Bruce Cockburn, Bob Dylan en Bruce Springsteen niet alleen is dat hun voornamen alle drie met een ‘B’ beginnen. Hun invloed is meteen herkenbaar inhet met hese stem gezongen Sharks. De scheurende sax van Sandor Toth helpt de singer-songwriter/bluesman een fors handje zijn visitekaartje af te geven. Met zijn Dylanachtige tekst is Sharks een heuse protestsong. De zin “…Mr. Foreign Minister, how do you sleep?”, daar zal Boudewijn ook tevreden naar luisteren.
‘Small World’ is zeker geen vernieuwend, maar wel een goed album. De instrumentatie is misschien een tikkeltje gedateerd -hier en daar Fender Rhodes en ik hoor ergens zelfs een (blok)fluit-, maar het album klinkt zoals een album van een gedreven bluesmuzikant en begenadigd songwriter moet klinken. Zijn teksten mogen dan rijmen dat het een lieve lust heeft, zijn teksten hebben wel degelijk wat te melden en de songs zijn buitengewoon catchy.
In de woorden van Ian Siegal, die ook twee nummers (Temporary en Horse Dream) van Raskolnikov opnam: “Ripoff is one of the finest song-writers I know. I put him in a category with Dylan, Waits, Prine, Van Zandt, Costello and Zevon. The fact that he writes far better in his second language than most do in their first is beside the point. Add to that his gritty, soulful voice and deep, dark guitarplay in gandit’s a heady mix.”Met andere woorden: Raskolnikov heeft wat te vertellen en doet dat op een bekende, vertrouwde manier.
Dus hoor je muzikale invloeden van oude bluesmeesters als Blind Willie McTell, Skip James en Robert Johnson. Maar ook meer eigentijdse invloeden, zoals het kenmerkend rhythm-guitar geluid van Keith Richards.
Al met al misschien weinig nieuws onder de zon, maar wel een mooi album voor liefhebbers van Americana/blues/singer-songwriter muziek. Wel even luisteren wat je van zijn indringende stemgeluid vindt. Want zijn stem is zeer eigen en uitgesproken en daar moet je van houden. Net zoals dat geldt voor de zang van bijvoorbeeld Tom Waits. In die hoek zit de stem van Raskolnikov. Als je reactie dan vervolgens TOP is, heb je aan ‘Small World’ een mooi luisteralbum. Vindt ook Ian Siegal.

Tracklist
01. Sharks
02. The Way The Wind Blows