Recensie: Rick Parfitt – Over And Out

Rick Parfitt – Over And Out
Format: CD – LP – Digital / Label: Ear Music – V2 Records
Releasedatum: 23 maart 2018

Tekst: Joop van Rossem

Rick Parfitt overleefde enkele hartaanvallen, te wijten aan zijn uitbundige rock ’n roll-levensstijl van drank en drugs, maar eind 2016 kwam hij terecht in een Spaans ziekenhuis. Hij werd daar opgenomen vanwege complicaties met betrekking tot een schouderkwaal, uiteindelijk overleed hij niet aan hartklachten maar aan de gevolgen van een injectie. De 68-jarige slaggitarist en zanger van Status Quo had in 2017 zijn eerste soloalbum willen uitbrengen maar helaas heeft hij de plaat niet zelf kunnen afwerken. Die klus werd geklaard door zoon Rick Parfitt Jr., Brian May (Queen), ex-Quo-bassist Alan Lancaster en Chris Wolstenholme (Muse).
De cd heeft een fraai hoesje dat mij terug deed denken aan het Quo-album ‘Blue For You’; muzikaal gezien biedt  ‘Over And Out’ geen verrassingen: Parfitt doet waar hij een absolute meester in is, namelijk potente Quo-achtige rockers combineren met prachtige poppy liedjes. In die eerste categorie treffen we Twinkletoes, Lonesome Road, Fight For Every Heartbeat, Long Distance Love, Halloween en Everybody Knows How To Fly aan, terwijl het titelnummer, When I Was Fallin’ In Love en de emotioneel klinkende ballad Without You zijn enorme gevoel voor prachtige melodieën nogmaals onderstreept. In Lock Myself Away gaat-ie even terug naar het begin van zijn muzikale loopbaan door een lekker robbertje te rock ‘n’ rollen.

Het beluisteren van dit prima plaatje maakt aan de ene kant melancholisch maar tovert toch ook regelmatig kippenvel op de armen van deze Quo-fan. Hopelijk maakt deze plaat de release mogelijk van een langspeler die Parfitt in de jaren tachtig opnam maar die al die tijd stof heeft liggen vergaren.

01. Twinkletoes
02. Lonesome Road
03. Over And Out