Recensie: Richie Kotzen – Salting Earth

Richie Kotzen – Salting Earth
Format: CD / Label: Headroom inc.
Releasedatum: 14 april 2017

Richie Kotzen zal een naam zijn die menigeen niets zegt. Maar voor de liefhebber van serieuze rock muziek is hij geen onbekende. Als grote man achter bands als Mr. Big en The Winery Dogs is hij een grootheid in wat genoemd wordt als A.O.R. (Album Oriented Rock).

Een muziekstroming die zijn oorsprong vindt in de VS in de jaren 80, als de hardrock evolueert naar de heavymetal en punkrock. De grote platenmaatschappijen uit die tijd hadden toch airplay nodig en een nieuw genre ontstond: A.O.R. .Enkele grote namen die aan de wieg stonden; Bon Jovi, Bryan Adams, Foreigner, Whitesnake, Van Halen enz… Een stroming met kwalitatief goede zangers en uitstekende gitaristen, met fijne platen die grote hits voortbrachten. Ritchie Kotzen is ook een exponent van deze stroming die naast een geweldige  gitarist ook een uitstekende zanger is. Zijn wat hoge stem geluid is karakteristiek, maar nergens vervelend.

Na een intensieve toer met The Winery Dogs,  met bassist Billy Sheenan en ex-Dream Theater drummer Mike Portnoy, heeft hij een tijdje vrijaf genomen om zoals hij zelf zegt, het hoofd leeg te maken en nieuwe creatieve ideeën op te doen. Het product hiervan is deze cd, met een tiental lekker klinkende rocknummers. De hele cd  is van zijn eigen hand, hij schreef de teksten en de muziek, bespeelt alle instrumenten zelf, deed de productie en bracht het uit op zijn eigen label Headroom inc. Alleen op Make ItI Easy doet Julia Lage de background vocals.

‘Salting Earth’ opent met End Of Earth, het heeft een sterke groove maar klinkt als song nogal chaotisch. Gelukkig revancheert hij zich direct met het sterke Thunder. Wat volgt zijn lekker in het gehoor liggende rocksongs die allen door de fijne stem van Richie lekker klinken. Goede rocksongs van een genre dat in Nederland wat op de achtergrond is geraakt maar waar vele oudere rockers zeker nog veel plezier aan beleven. Nummers als Devine Power, I`ve Got You, My Rock, of het aan Whitesnake refererende Make It easy. Gewoon sterke nummers, goede melodieën, met sterk zangwerk en soms fel gitaarspel. De pauze na het drukke toeren heeft de man goed gedaan hij levert hier een puike plaat af.

In 2014 mocht ik hem in de Groene Engel in Oss eens aan het werk zien.Hij doet op 31 augustus Nederland weer aan. Houd je van een potje hardrock uit het straatje Foreigner, Whitesnake enz. dan kan ik hem zeker aanbevelen.

01: End Of Earth
02: Thunder
03: Divine Power