Recensie: Richie Arndt & Band – Back To Bad

Richie Arndt & Band – Back To Bad
Format: CD – Digital / Label: Fuego Records
Releasedatum: 27 september 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

Richie Arndt is geboren op 23 februari 1958 in Bielefeld. In Duitsland is deze blues- en rockmuzikant al jaren een bekende verschijning. Arndt leert al jong elektrische gitaar spelen en studeert muziekonderwijs. Zijn muzikale helden zijn Rory Gallagher, Johnny Winter en Jimi Hendrix. Na tien jaar in de top-40 band Skydogs te hebben gespeeld voltooit hij zijn opleiding als muziekleraar. Naast zijn baan als leraar krijgt hij vanaf 1995 bekendheid in de Duitse bluesscene met zijn groep The Bluenatics. In 2014 wint Arndt de BIG Bluesaward als Best Contemporary Blues Artist in Duitsland. In 2016 wordt zijn soloalbum ‘Mississippi – Songs Along The Road‘ in Duitsland onderscheiden met de ‘German Blues Award’ als beste bluesalbum. Na 20 jaar Bluenatics is Arndt toe aan iets nieuws en formeert hij zijn nieuwe band, een trio dat naast Arndt (zang en gitaar) bestaat uit drummer Peter Weissbarth en bassist Sascha Oeing, en waarmee hij dit jaar ook de Duitse Blues Challenge wint.

Van Richie Arndt & Band verscheen in september het album ‘Back To Bad’. Een album met tien songs, waarvan een aantal opnieuw zijn opgenomen, en twee covers. Het album opent met een cover van Gregory Porter, Musical Genocide, dat ontspannen begint, maar van lieverlee overgaat in stevige bluesrock met felle gitaarrifs en een strakke ritmesectie.
In de uptempo bluesrocker No Hat, No Cap, No Sunglasses is het soepele funky gitaarspel van Arndt een lust voor het oor. Love Shack stond al op het eerste album van The Bluenatics uit 2005 en is hier opnieuw opgenomen. Het is een melodieuze uptemporocker met vette gitaarsolo’s, een ‘lopende’ bas en backing vocals van Tine Vonhoeven, die op meer songs meezingt.
Twangende gitaren, handclapping, een onverstoorbare drummer en een mooie pedalsteel solo van Bjorn Diewald maken van Lonely Midnight train een heerlijke treinreis. Dat Arndt ook met een dobro uit de voeten kan bewijst hij in de melodieuze blues Bad Habits. Het titelnummer Back To Bad is een slowblues van ruim zes minuten met een krachtig zingende en lyrische gitaar spelende Arndt.
One A Night Like This met snijdende gitaarsolo’s en een steelstring gitaar doet me een beetje denken aan The Allman Brothers Band. De tweede cover op het album is Walking In Memphis, de bekende hit van singer-songwriter Marc Cohn uit 1991. Arndt heeft dit nummer zelf eerder ook al opgenomen op zijn soloalbum ‘Mississippi – Songs Along The Road’. We horen hier een gedreven versie met een mooie akoestische gitaar en backing vocals. De band gaat vervolgens helemaal los in de midtempo bluesstomper Pillow Blues.
Het laatste nummer, de ballad At The End Of The Day, wijkt af van de vorige songs. Het begint fraai met marimbatonen, dan een steviger intermezzo, een prachtige akoestische gitaarsolo om te eindigen met bas en marimba. Een fraai eindschot.

Met ‘Back To Bad’ heeft Richie Arndt met zijn band weer raak geschoten. Lekker album.

01. Musical Genocide
02. No Hat, No Cap, No Sunglasses