Recensie: Rhythm X Revival – Rhythm X Revival

Rhythm X Revival – Rhythm X Revival
Releasedatum: 20 april 2018

Je hebt bluesrock van het harde rauwe soort en je hebt bluesrock van het meer verzorgde karakter. En in die laatste categorie past de Australische band Rhythm X Revival. De band bestaat uit John-Luke Shelley (zang en gitaar), Johnny Tesoriero (drums), Ben Wicks (bas) en Jeremy Neumann (toetsen). Ze vinden zelf, dat ze een mengsel brengen van Chicago blues en soul. Van beide muzieksoorten zijn inderdaad wel invloeden terug te vinden maar dan flink aangelengd met een poppy verzorgd geluid. Dat komt met name door de zang van John-Luke Shelley. Hij heeft namelijk geen rauwe bluesstrot maar een hoog, fluweelzachte stem.

De mannen beginnen het album met de lekkere rocker Hit The Road Running. In een stijl, die zowel aan Rockpile als aan  The Fabulous Thunderbirds doet denken. Voorzien van lekker priemende gitaarinjecties. Dit nummer zal live ongetwijfeld een echte partyrocker zijn! Dan volgt de slowblues Good Man Feeling Bad. Een slowblues zoals het hoort met sfeervol priemende gitaar en een prima bluespiano van Jeremy Neumann. Het nummer deed mij zelfs aan onze “eigen” Flavium denken. De band gaat door met de broeierige shuffle So Darn Mean met soulvol orgel en een loeiende slide.
De lome shuffle Man And Woman is voorzien van een popachtig geluid, dat vooral veroorzaakt wordt door de fluweelzachte achtergrondzang. In de semi-akoestische shuffle Hell Of A Ride zit een flink countrygehalte. Een super ontspannen nummer met een enigszins aan J.J. Cale herinnerend geluid en lekker huilende gitaar. De slowblues The Beast is van hetzelfde kaliber als de al eerder vermelde slowblues. John-Luke’s zeer bluesy gitaar steelt hier de hoofdrol in een nummer met een hoog “The Thrill Is Gone” gehalte.
Almost Every Night is dan weer een stuwende shuffle met een hecht rockende ritmesectie. Het orgel voorziet het nummer van een soulvolle sfeer terwijl John-Luke een splijtend harde gitaaresolo aflevert. In de lome bluesshuffle You Drive Me Crazy onderscheidt John-Luke zich wederom met een zeer bluesy gitaarsolo.
De afsluiter, Have You Ever Been So Lonely, is een soulballad van het romantische soort, waarin John-Luke’s fluweelzachte zang prima tot zijn recht komt.

Rhythm X Revival heeft een zeer onderhoudend album afgeleverd met keurig verzorgde bluesrock. Ik ben ervan overtuigd dat hun bluesrock live wel iets meer zal knallen.

01. Hit The Road Running