Rhett Miller – The Messenger
Format: CD – LP – Digital / Label: ATO Records
Releasedatum: 9 november 2018

Tekst: Filip Heidinga

Rhett Miller heeft intussen al achttien studio albums op zijn naam staan, elf met zijn band Old 97’s en ‘The Messenger’ is zijn zevende solo album. De 48-jarige zanger/gitarist heeft geen makkelijk leven gehad tot nu toe. Op zijn veertiende doet hij zijn eerste zelfmoordpoging omdat hij veel gepest werd op school. Na deze poging besluit Miller iets positiefs te doen met de problemen in zijn leven en schrijft alles van zich af. Een jaar na zijn zelfmoordpoging staat Miller voor het eerst op het podium en brengt hij zijn eigen muziek. Zijn problemen zijn niet voorbij door overmatig drankgebruik en ongelukkige relaties maar Miller heeft een manier gevonden om zich te uiten. Zijn muziek zit dan ook vol met verwijzingen naar depressies, drank en de dood. Maar af en toe schijnt de zon ook voor Miller en hij is niet bang om ook deze kant van zijn leven te laten zien, maar dit zal, vrees ik, nooit de overhand krijgen op de albums van Miller. En zo kent bijna elk nummer van Rhett Miller en die van zijn band Old 97’s (waar hij ook alle teksten voor schrijft) een verwijzing naar een andere, donkere, kant maar blijft de muziek zelf vooral licht.

Rhett Miller begint het album met een waarschuwing aan de luisteraar. Het nummer Total Disaster gaat over de fouten die Miller in zijn leven heeft gemaakt, te veel drank, leugens en depressies. En alles wat hij mee maakt is inspiratie voor een nieuw nummer. “Als je afhaakt snap ik het. Dit is de waarheid. I’m a total disaster.” Ook al is het nummer misschien wat donker de muziek klinkt vrolijk en heeft een lekker tempo. Het volgende nummer klinkt een stuk donkerder, met de gitaarsolo even niet mee gerekend, en ook het onderwerp is wederom niet echt vrolijk.
Did I Lose You At I Love You gaat over het moment dat Miller tegen een meisje zei dat hij van haar hield maar zij voelde duidelijk niet hetzelfde en ging bij hem weg. Doordat Miller vooral zingt over de problemen in zijn leven is Wheels een fijne afwisseling. “It’s a beautiful day” begint het nummer en je zit bijna te wachten tot het misgaat maar het nummer blijft positief. Het gaat over een lange autorit en het lijkt alsof het volgende nummer You Were A Stranger over dezelfde autorit gaat. In You Were A Stranger verteld Miller over een autorit met een meisje naast hem. Ze werden tijdens deze rit verliefd en rijden nu nog steeds vaak samen in de auto.
Ook het volgende nummer The Human Condition gaat over een liefde die er nog steeds is voor hem maar verteld ook over de donkere kant van het leven. In Close Most of the Time horen we het leven van Rhett Miller vanaf zijn zeventiende tot nu in vogelvlucht voorbij komen. Over hoe depressief hij vaak was en hoe hij ongelukkig was in de liefde maar dat hij nu een gezin heeft en een goede relatie, en de invloed van deze liefde is duidelijk op dit album te horen.
I Used To Write in Notebooks gaat over, zoals de titel al doet vermoeden, de veranderingen in de wereld. Over het feit dat hij eerder brieven schreef, droomde en schreef in oude notitieboekjes maar dit allemaal al lang niet meer doet. Het is een andere wereld en hij is sindsdien ook veel veranderd. Het nummer geeft geen commentaar, maar stelt meer vast dat de wereld veranderd en mensen ook. Geen van de twee (vroeger of nu) is beter, alleen zingt Miller wel vol verbazing: “er staan nu foto’s op mijn telefoon! Echt waar.”
Met Permanent Damage gaat Rhett Miller weer even een andere kant op en krijgen we een lekker swingend gitaar gedreven nummer te horen. De tekst gaat over een droom en zoals het in dromen gaat, gaat het nummer allerlei kanten op en is er moeilijk wijs uit te worden.
In I Can’t Change verteld Miller over een relatie die stuk is gelopen. Over de tijd dat ze verliefd werden op school en de problemen die altijd aanwezig lijken te zijn in het leven van Rhett Miller. En ook het volgende nummer Bitter/Sweet gaat over een verbroken relatie. In beide nummers heeft hij het erover dat hij nog van haar houdt maar weg moet, dus misschien gaat het wel over de zelfde relatie. De reden waarom Miller de relatie verbreekt lijkt vreemd: “ik zal altijd bitter blijven en jij zal altijd sweet blijven.” Hij heeft haar dus verlaten omdat dat beter is voor haar en niet voor hem. We’re In Trouble lijkt een brug te willen slaan tussen de relatie in I Can’t Change en Bitter/Sweet en de relatie in Wheels en You Were A Stranger. Miller verteld dat hij alleen was en zich bitter voelde maar dat zij er opeens was en dat alles veranderde. En hoe hij ook vooruit wil kijken, hij het verleden niet los kan laten.
Rhett Miller sluit het album af met het prachtige Broken. Waarin hij al het voorgaande bespreekt en samen vat in de tekst: “i’m better but i’m broken.”

Kortom:
Als je naar de teksten op het album luistert hoor je veel verhalen over problemen, maar als je alleen naar de muziek luistert hoor je vooral een positief geluid. Een mooie combinatie.