Reverend Horton Heat – Whole New Life
Format: CD – Vinyl (coloured) – Digital / Label: Victory Records
Releasedatum: 30 november 2018

Wanneer ik wat blues opzet in de auto, is dat volgens mijn vrouw maar gejengel. Het klinkt toch allemaal hetzelfde volgens haar. Als je blues al op elkaar vindt lijken wat moet je dan wel niet denken van rockabilly. Rockabilly daar heb ik wat mee als muziekliefhebber, vroeger ben ik vaak met mijn neef naar rockabilly bandjes wezen kijken. Bandjes met illustere namen als Dave Philips and the Hot Rod Gang, Crazy Cavanand &the Rhythm Rockers en Freddie ‘Fingers’ Lee niet te vergeten. Die zijn glazen oog in een bierglas te gooide om deze dan leeg te drinken en daarna zijn oog weer terug te stoppen, maar dat terzijde. Het waren onvergetelijke tijden waarin het hele publiek helemaal in de muziek opging.

Dat is het mooie van livemuziek, die beleving. Ik had het genoegen Reverend Horton Heat al eens aan het werk te zien tijdens het voormalige Speedfest (nu Helldorado) en dan gaat het er anders aan toe dan op een cd. De muziek is hetzelfde maar de intensiteit en de wisselwerking tussen de muzikanten en het publiek dat kun je alleen maar ervaren bij een optreden. Rockabilly heeft wel raakvlakken met de blues, daar noemen ze dat vaak een boogie en die raakvlakken hoor je ook terug op ‘Whole New Life’ van Reverend Horton Heat.

Jim Heath begon in 1986 met trio zijn trio Reverend Horton Heat.In 1989 trad zijn longtime partner en medegrondlegger van de Reverend Horton Heat sound, de slappin’ bassist Jimbo Wallace tot de band toe. Sinds 2018 opereren zij als kwartet met Matt Jordan op piano die een extra dimensie toevoegt aan de band. Het album is een mengeling van uptempo rockabilly en meer low-tempo nummers.

Echte rockabilly nummers met veel zeggingskracht zoals Whole New Life, Hate To See Me Cry, Wonky en Got It In My Pocket. Terwijl het mooie Hog Tyin’ Woman en Don`t Let Go Of Me nummers zijn die tegen de blues aanschuren. Weer van een andere orde zijn bijvoorbeeld het instrumentale Ride The Fall,met een fijn slappin’bas intro. Dit nummer doet de tijden van Rawhide herleven, of Tchoupitoulas Street, een lekkere shuffle met een hoofdrol voor Matt Jordan op piano. Sunrise Through The Power Lines is ook zo’n lekker nummer, hier meer gedreven door sterk gitaarwerk.

Geloof me of niet, Reverend Horton Heat weet er in het rockabilly veld een gevarieerde cd uit te peuteren. Een fijn plaatje.

01. Whole New Life
02. Hog Tyin’ Woman