Recensie: Reverend Freakchild – Hillbilly Zen-Punk Blues

image

Reverend Freakchild – Hillbilly Zen-Punk Blues
Medium: CD / Label: Treated & Released Records
Releasedatum: mei 2015

Tekst: Fons Delemarre

Reverend Freakchild, a.k.a. Fordham, Billy Bhoomi Sparsha, Sal Paradise, Floyd Graves is een van de vele -vaak zelfbenoemde- dominees in de Amerikaanse blues. ‘Oude dominees’ zijn muzikanten als Rev. Gary Davis, Rev. Robert Wilkins en Rev. Billy C. Wirtz. Meer actuele en minder spirituele dominees zijn actief in bands als Reverend Shine Snake Oil Co. en The Reverend Peyton’s Big Damn Band. Van deze laatste twee bands vind je recensies elders op deze site. Wat betreft Reverend Freakchild ligt de relatie met religie in zijn studie (hij studeerde filosofie en theologie) én in het feit dat hij overtuigd boeddhist is. Hij formuleert het zelf als volgt. “Music is my religion. Through song I seek transcendence!”. Net zo min als deze Reverend dominee is, is hij geen Freakchild, maar een down to earth bluesman die onlangs zijn derde album heeft uitgebracht: ‘Hillbilly Zen-Punk Blues’.

De titel zegt niks over de muziek, maar is meer een ‘running gag’ die in de studio ontstond bij het zoeken naar het antwoord op de vraag wat voor muziek er werd opgenomen. “Hillbilly Zen-Punk Blues” was dan altijd het antwoord. Wat is het dan wél voor muziek? De stem van de Reverend doet je in eerste instantie aan Lou Reed denken, maar komt bij nadere beluistering toch dichter in de buurt van John Trudell (cd: ‘Johnny Damas And Me’). Trudell heeft net als Freakchild een Boodschap, in zijn geval over over Native American Indians. Gelukkig is Freakchild wat minder prekerig en boos dan Trudell. Deze Reverend zingt en speelt fraai gitaar op zijn versterkte resonator gitaar en treedt vaak solo op. Qua impact heeft hij dan wel iets van Seasick Steve, maar de Reverend is muzikaal beter onderlegd en concentreert zich vooral op blues en gospel. Op ‘Hillbilly Zen-Punk Blues’ krijgt hij gezelschap van een gitarist Hugh Pool, die ook mondharmonica speelt. Verder horen we Tugboat Eustis op bas en Chris Parker op drums.

De tien nummers op de cd zijn niet allemaal even sterk of af. Track twee, Angel$ of Mercy, is niet meer dan een lang uitgesponnen intro en track vijf is wat het zegt te zijn: een Lullaby die in dit geval klinkt als een slaapliedje uit een kindermuziekdoosje. Track acht, Soul Transforming Realization, is ook een instrumentaal nummer, maar dit nummer staat als een huis door de nodige dynamiek en woestheid. De fluit op Moonlight Messages (track zes) had voor mij niet gehoeven, maar dat is puur een persoonlijke kwestie. Verder staan er op deze tamelijk korte cd (bijna 38 minuten) stevige bluesnummers zoals Keep On Trucking (track 4), dat niet misstaan zou hebben op Lou reed’s ‘Rock ‘n’ Roll Animal’ uit 1981. She Wants My Name (track 7) lijkt weliswaar sterk op You Got To Move (door de Reverend opgenomen op zijn cd ‘Chaos and Country Blues’ uit 2013), maar blijft als original fier overeind door de mondharmonica van Hugh Pool. Tears of Fire (track 9) is met zijn zwaar aangezette wah-wah en demonische zang een van de beste nummers van de cd.
Ook de binnenkomer All I Got Is Now, met een fraaie resonator en lap steel, droog zanggeluid en een simpele doch doeltreffende melodie mag er zijn. De enigszins verheven tekst stoort niet, want de constatering ‘All I Got Is Now’ is voor een boeddhist een prettig nuchtere constatering. De Reverend is in een vorig leven zanger geweest in een heus gospelkoor: The Metro Mass Gospel Choir, waarmee hij zelfs in Carnegie Hall stond. Die ervaring leidt op deze cd tot twee fraaie gospel-getinte bluessongs: track drie, It’s Gonna Be Alright en I Wish I Was in Heaven Sitting Down (track 10).

Al met al is ‘Hillbilly Zen-Punk Blues’ een boeiend album van een integere muzikant. Aanrader, want het is een interessante cd.

Tracks
1. All I Got Is Now