Recensie: Reverend Beat-Man And The New Wave – Blues Trash

Reverend Beat-Man And The New Wave – Blues Trash
Format: CD – MC – LP (special edition) / Label: Voodoo Rhythm Records
Releasedatum: 20 april 2018

Ik heb altijd gedacht dat de lucht in Zwitserland ontzettend gezond was maar nu ik het nieuwe album van de Reverend-Beat Man gehoord heb zet ik daar toch flinke vraagtekens bij. De Reverend is de Zwitser Beat Zeller, die begon als worstelaar annex one man band en die zich nu getransformeerd heeft tot een “primitive rock ‘n’ roll blues preacher”.
Op zijn nieuwste album wordt hij ondermeer bijgestaan door Nicole Izabel Garcia, een zangeres uit LA met Mexicaanse roots, die ook nog eens lekker met het orgel en de drums overweg kan, accordeonist Mario Batkovitch, drummer Julian Sartorius en multi-instrumentalist Resli Burri. En natturlijk onze Reverend op zang en gitaar. Hoewel..zang…hij klinkt alsof zijn stembanden al compleet aan gort geschreeuwd zijn en komt hier niet verder dan grommende, huilende of snauwende zang. Alsof Captain Beefheart en Tom Waits in één persoon zitten.

Het openingsnummer, I Have Enough, mag met een gerust hart een bluestrash nummer genoemd worden. In een dreigend rhythm & blues nummer klinkt de Reverend als het gemankeerde broertje van Captain Beefheart en wordt er af en toe een lading zoemende fuzzgitaren in de melodie gestort. De Reverend mag dan genoeg hebben, ik nog lang niet, dus door naar het volgende nummer! En in I’m Not Gonna Tell You snauwt onze Dominee ons toe dat hij HET ons niet gaat vertellen. En dat alles zeer prettig verpakt in een smerig Standells-achtige rauw rhythm & bluesnummer waarin een gitaarsolo zit die werkelijk alle kanten op piept, kraakt en scheurt.
In Today Is A Beautiful Day blijkt de Reverend in een Tom Waits-achtig decor ook in staat om zijn gevoelige kant te laten zien. Maar als je dan naar de teksten gaat luisteren blijkt dat dus totaal niet het geval te zijn. “Cause today baby I feel like a newborn child cause today baby,mmmm, I’m gonna die…”
Snel schiet de Reverend een poncho aan om in I’ll Do It For You op de Mexicaanse toer te gaan. Een nummer dat door de accordeon van Mario Batkovich zowaar de rauwe Pogues kant op gaat met een tekst die wederom zeer macaber is. In The White Wolf Is Back In Town zet de Reverend het op zijn Howlin’ Wolfs op een huilen en grommen. Een bluesnummer dat vol zit met verwarrende piepknor saxofoon geluiden en noisy keyboards. Gaan we in But I Love You dan toch de gevoelige kant op? Het lijkt er wel op. Nicole Izobel Garcia zingt een intiem Mexicaanse nummer waarbij onze Reverend niet verder komt dan haar toe te grommen “But I love you”. You Are On Top is een pompend bluesnummer en ra ra waar zou onze Reverend het toch over hebben als hij zingt “you’re on top baby, I’m under you”. Het nummer wordt gedomineerd door stuwende akkordeon en toetsen en priemende gitaar. Tijdens de solo raakt de accordeon compleet de weg kwijt en ploetert geheel in de bluestrash stijl dapper door. In If I Knew wordt het geluid van de jonge Rolling Stones gecombineerd met een Tom Waits-achtig garage geluid.
Then We All Gonna Die  is een nummer waarop de Reverend zijn zeer zwartgallige toekomstvisie op ons los laat in een dreigende ballad, die naarmate het nummer vordert steeds meer uit de hand loopt. Voor je het weet zit je al in het aflsiuitende Lass Uns Liebe Machen. Een zwalkend en lallend Tom Waits-achtig nummer, compleet met zingende zaag, waarin onze Reverend zich dit keer profileert als een macaber soort geilneef.

U raadt het al….een zeer bijzonder album met zeer bijzondere muziek. En daarom ook zo machtig intrigerend! Reverend Beat-Man is een bijzonder kind, en dat is ‘ie!!

01. I Have Enough
02. I’m Not Gonna Tell You