Resonant Rogues – Autumn Of The World
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 31 mei 2019

Resonant Rogues is een duo uit Asheville, NC, dat bestaat uit het paar Sparrow (zang, accordeon, banjo) en Keith J. Smith (zang, gitaar, percussie). Sparrow bracht al een soloalbum uit en heeft ook nog haar eigen swingorkest, Sparrow & Her Wingmen. Keith zat in allerlei punkrockbands en was geruime tijd als straatmuzikant actief.
Gezamenlijk trokken ze zo’n beetje de hele wereld over en snoven overal de traditionele folkstijlen op. En zo te horen hebben ze flink gesnoven want er komt van alles voorbij op hun album.

In de opener, de folkballad Maker’s Song, zit een flink Iers/Brits folkgeluid, dat verpakt is in een zwevend nummer, dat halverwege overgaat in een luchtig swingend folknummer met vrolijke fiddle en pompende accordeon. Het geluid van the Dubliners/Pogues is nooit ver weg. Het geluid van Tramp is blijkbaar in Frankrijk opgesnoven want dit nummer klinkt als een romige chanson, vermengd met zigeunerjazz invloeden. Keith blijkt hier een uitmuntende, door Django Reinhardt beïnvloede, gitarist te zijn en de melancholieke viool van Daisy Castro speelt ook een voorname rol.
Big Ivy is een lui voorttokkelend nummer met een weemoedig geluid waarin bewezen wordt dat er ook flink wat soul in folkmuziek kan zitten. Uiteraard mag er geen bluegrass ontbreken en die is dan ook volop te horen in het vrolijk swingende Autumn Of The World. De stemmige folk in Watching Those Wheels Roll heeft een behoorlijk hoog Balkan folk gehalte met een brommende accordeon en stemmige cello van Melissa Hyman.
In Be Around My Darlin’ zitten zelfs elementen uit de Duitse volksmuziek (nee, geen schlagers!!). Een aangenaam deinend nummer met een prachtig zwevende pedal steel van de uit de band The Deslondes bekende John James Tourville. De fragiel tokkelende banjo plus de stemmige cello zorgen in Strength Of Water voor een melancholiek, haast Celtic, gevoel. Frankrijk is weer aanwezig in het Vaya Con Dos achtige Following The Sun waarin ook weer lichtvoetig swingende zigeunerjazz te horen is.
In Duelling With The Demons gaat het duo op de jazzy swing toer, bijgestaan door Eric Heveron-Smith op de trombone en Ben Hovey op de trompet. In Zeus Faber duiken invloeden uit het Midden-Oosten op. Een hoekig swingend nummer met een mysterieus klinkende viool. Langzaam maar zeker ontwikkelt zich een hypnotiserend swingend instrumentaal nummer. Point Of No Return is een vrolijk voortpompend bluegrass nummer, aangejaagd door de pompende accordeon. Het weemoedig deinende The House That Condos Stole lijkt een mix te zijn van Britfolk en Appalachian Music. Als “ghost track” duikt er dan nog een stemmig duet tussen de accordeon en akoestische gitaar op.

Resonant Rogues bewijzen met dit zeer veelzijdige album dat de tijden dat folkmuziek een stoffig karakter had, definitief achter ons liggen.

01. Maker’s Song
02. Tramp