Recensie: Reg Meuross – Reg Meuross

Reg Meuross – Reg Meuross
Format: CD (SACD) – Digital / Label: Stockfisch Records
Releasedatum: 13 juli 2018

In de sector roots/Americana is het folkrock repertoire altijd een ietwat ondergeschoven kindje. Daarom wordt het hoog tijd om daar eens wat aan te doen. En dat kan haast niet beter dan met het nieuwe album van de Britse singer-songwriter Reg Meuross. Hij was in het verleden lid van The Panic Brothers en The Flamingos (met o.a. Martin Belmont van Graham Parker & the Rumour) faam. In 1996 verscheen zijn eerste soloalbum ‘The Goodbye Hat’ en sindsdien wordt hij vergeleken met o.a. Roy Harper en Ewan McColl.
Zijn stijl doet inderdaad af en toe aan Roy Harper denken maar ook aan 60’s/70’s singer-songwriters als Al Stewart en Paul Simon.

Dat is goed te horen in de opener Good With His Hands. Een warme folky ballad met een breekbaar geluid en achtergrondzang van Lea Morris en zwevend toetsenwerk van Lutz Moller. Het prachtig tintelende gitaarwerk is afkomstig van Reg en Ian Melrose. In The Man In Edward Hopper’s Bar gaan we terug in de tijd naar het 70’s geluid van Al Stewart met een zacht huilende dobro van Ian Melrose. Een intiem nummer met sfeervolle saxofoon van Beo Brockhuasen.
Alle hierboven genoemde invloeden keren terug in de intieme en wrange lofzang op de UK, England Green & England Grey, met Jean Kelly op de Ierse harp en Beo Brockhausen op de autoharp. Het intieme liefdeslied One Way Ticket To Louise bevat fraai warm gitaarwerk van Ian Melrose. For Sophie (This Beautiful Day) is een indrukwekkend nummer over de Duitse studente Sophie Schall, die in 1943 door het Nazi regime onthoofd werd vanwege haar anti Nazi activiteiten. Het statige cellowerk van Lucille Chaubard is hier zeer op zijn plaats. Ook And Jesus Wept is een stemmige ballad over het lot van de soldaten gedurende de Eerste Wereldoorlog. Een somber, intiem en verdrietig nummer. Daarentegen is The Band Played ‘Sweet Marie’ een zacht deinend folknummer met Justin Ciuche op de viool en Lucille Chaubard op de cello. Looking For Johnnie Ray is een intieme ballad over een vrouw, die op zoek is naar een man, die zijn gevoel durft te tonen en die kan huilen als Johnnie Ray, een Amerikaans popidool uit de 50’s. De jaloezie wordt in Jealous door middel van een warme pianoballad weergegeven. De ballad I Need You handelt over een onmogelijke lefde en hierin valt het heerlijke warm zoemende fretloze bas geluid op.
Het album wordt afgesloten door twee folky ballads, The Shoreline And The Sea en Worry No More.

Het is voor mij onbegrijpelijk dat Reg Meuross voor ons nog een relatief onbekende naam is. Zijn album laat horen dat wij hier met een zeer talentvolle singer-songwriter te maken hebben met een geluid dat terug doet denken aan de 60’s en 70’s folk(rock). Liefhebbers van dat geluid kunnen dit album zonder problemen aanschaffen.

01. Good With His Hands
02. The Man In Edward Hopper’s Bar
03. England Green & England Grey