Re:Funk – Borderline
Releasedatum: 13 maart 2019

Het feit, dat voormalig James Brown saxofonist Pee Wee Ellis meedoet op het debuutalbum van de Zwitserse band Re:Funk zegt natuurlijk al heel wat over deze band. Maar aan de andere kant is het ook niet zo vreemd aangezien Re:Funk eerder al fungeerde als begeleidingsband van Pee Wee tijdens een Europese tournee. Maar het bewijst ook dat we hier met een werkelijk fantastische funkband te maken hebben!

De band uit Losano bestaat uit Dario Milan (drums), Maqs Rossi (zang), Francesco Morandi (bas) en Mad Mantello (gitaar), aangevuld met een hele batterij aan gastmuzikanten, waarvan de spetterende blazerssectie het meest opvalt.
De funk van deze Zwitsers is het beste te vergelijken met het werk van bands als Tower Of Power of The Boneshakers, dus met swingend en ingenieus blazerswerk!

Het album begint met een nummer, Say Goodbye, waarin het funkgeluid nog niet de overhand heeft. We hebben hier te maken met een soulvol bigband ballad waarin de prima zang van Maqs Rossi opvalt naast de schetterende blazerssectie. Een ballad, die zo uit het Tower Of Power repertoire geplukt had kunnen zijn. Daarna is het funk wat de klok slaat. Find My Way is een hoekig groovend nummer met een Meters-achtig ritme waarin door de blazers het Tower Of Power geluid ook weer de kop opsteekt. Een uitstekend swingend funknummer!
Keep On Dancin’ is een spetterende uptempo funker wederom met krachtige blazers. Het geluid lijkt een mix te zijn van Jamiroquai en Tower Of Power met een heerlijk stuwende clavinet. In Let Her Lead treedt de Zwitserse zangeres Ira May aan voor een duet met Maqs. Dit nummer heeft hetzelfde losse funkgevoel als in nummers als “Clean Up Woman” (Betty Wright) of “Mr. Big Stuff” (Jean Knight). This Time is een heerlijk warm groovend funknummer met een hoog soulgehalte voorzien van opgewekt huppelende grooves.
Give It All is gewoon onweerstaanbaar. Een funker in de beste Tower Of Power of Boneshakers traditie vol ingenieuze breaks en grooves. Pee Wee Ellis is te horen in het instrumentale Hot’n Sweat. Een nummer dat dezelfde hypnotiserende funkwerking heeft als de beste Bohannon nummers. Het zit vol met superstrakke vette breaks en Pee Wee scheurt er behoorlijk soulvol en, uiteraard, funky op los. Direct bij het begin van Heaven’s Just For Few word je gegrepen door de meesterlijke funkgrooves in dit hoekig swingende nummer. Everything’s Alright is een uitbundig schetterende funker, die op volle kracht groovet en die een haast disco-achtige dansbaarheid heeft.
De band sluit in stijl af met de verpletterende bigband funk van ReFunk Strut dat dezelfde kracht heeft als een nummer als Tower Of Power’s “Soul With A Capital S” .

Re:Funk nestelt zich met dit album in één klap aan de funktop. Wat een meesterlijk album!

01. Say Goodbye