Recensie: Red Herring – Here To Distract You
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 3 september 2017

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

Schitterend nieuw album van de Nederlandse band die grossiert in aangenaam klinkende bluegrass. Op hun derde album wederom mooie meerstemmige zang en aantrekkelijke melodieën. Een plaat die na aanschaf zelden de cd-speler verlaat.

Red herring is een Engelse uitdrukking en betekent zoveel als dwaalspoor of misleidende hint. De uitdrukking zou afkomstig zijn van de praktijk om jachthonden op een dwaalspoor te brengen door gerookte haringen op hun pad te gooien. Dat dwaalspoor of die misleiding valt bij de band Red Herring niet te bespeuren.  De band drijft op prettige en herkenbare bluegrass, folk, Americana en country, iets dat ook al te beluisteren viel op hun eerdere albums ‘The Mountain Valley Sessions’ en ‘Live At Volver’.  Waren de vorige cd’s al bijzonder fijn om naar te luisteren: op ‘Here To Distract You’ treedt de band definitief toe tot de eredivisie van top bluegrass bands, voor zover ze daar al niet in speelden.

De band bestaat uit Arthur Deighton (zang, mandoline, gitaar, bouzouki), Joram Peeters (zang, fiddle, viool, harmonica, gitaar, mandoline, bouzouki), Paul van Vlodrop (zang, banjo, mandoline, gitaar) en Loes van Schaijk (zang, contrabas, mandoline, gitaar, bouzouki). Loes van Schaijk kennen we ook van het schitterende boek High Lonesome Below Sea Level  – Faces and Stories of Bluegrass Music in the Netherlands dat ze in 2015 samen met Marieke Odekerken uitbracht (https://www.bluesmagazine.nl/recensie-high-lonesome-below-sea-level-loes-van-schaijk-marieke-odekerken/)

Op ‘Here To Distract You’ staan twaalf composities die bol staan van vooral bluegrass.  Opener No Hearts Won echoot in de zang en muziek de debuutplaat van Stevie Ann. Net als bij Stevie Ann klinkt de stem van Loes van Schaijk aangenaam met een goede snik. Rather Die Alone  valt tussen country en bluegrass in en is een opgewekt nummer.  Het instrumentale Pigs Upon A Ninja klinkt in het begin als een onheilspellend nummer ui t een western van Sergio Leone, maar gooit halverwege de voet op het gaspedaal om te ‘ontsporen’ in de stijl van Django Reinhardts Quintette du Hot Club de France. Een sprankelend en opbeurend nummer, iets dat ook geldt voor Uphill Climb en het zeer gejaagde en voortjakkerende Barefoot Nellie.

The Beaten Track zou niet misstaan op een prairie bij een kampvuur; een ‘kleine’ en intieme song. Nóg intiemer is Garden Valley, een bijna a capella gezongen nummer met minimale begeleiding. Kippenvel en jankend mooi. Bijna net zo mooi, maar iets gladder is The Longest Day. Wedding Dress  valt op omdat het vrijwel a capella is gezongen, waarbij eens te meer opvalt dat de band hele goede zangstemmen in huis heeft. De plaat besluit met de folk-achtige murderballad Two Sisters.

Here To Distract You? Die afleiding lukt zeer behoorlijk op dit album. Geen dwaalspoor of misleiding, maar gewoon zeer goede muziek van een schijfje dat de afgelopen weken zelden mijn cd-speler heeft verlaten. Een klasse plaat met prachtige samenzang en prachtig artwork van Agnes Loonstra.

01. No Hearts Won
02. Rather Die Alone
03. Pigs Upon A Ninja