rebelHot – Uncomfortableness
Format: CD / Label: Metalapolis Records
Releasedatum: 12 oktober 2018

De bluesrockers onder ons, die maar niet genoeg kunnen krijgen van de 70’s bluesrock geluiden, dienen nu direct hun oren wijd open te zetten want ik heb weer een band gevonden, die op een opwindende wijze de classic rock geluid doet herleven. Ik heb het dan over de Italiaanse band rebelHot. Een band, die bestaat uit zanger Husty, gitarist Paul, bassist Ze en drummer Frank. Aan achternamen doen de heren blijkbaar niet! En dat is ook helemaal niet belangrijk want hun nieuwe album spettert vanaf het begin tot aan het eind!
De 70’s invloeden, die je op dit album tegenkomt zijn bijvoorbeeld afkomstig van bands als HumblePie., Grand Funk Railroad, ZZ Top, Robin Trower en Bad Company.

Dat 70’s geluid spettert je gelijk al tegemoet in How Is Elvis. Een nummer met overduidelijke HumblePie boogie invloeden. Zanger Husty heeft een stem, die het beste als een mix van Bon Scott en Steve Marriott te omschrijven is. Gitarist Paul levert broeierige riffs af plus een gierende solo. Het nummer gaat trouwens over de “Rock Hemel”, waarin Jimi Hendrix Elvis Presley en Janis Joplin tegenkomt.
De volgende sompige boogie dient zich aan in Hey Mama. Een nummer in de beste Grand Funk Railroad traditie (“Some KindaWonderful”) waarin ook wat Black Crowes elementen zitten. Ook de soulvolle retrorocker Wheeler Dealer heeft een hoog Black Crowes gehalte. Ditmaal vermengd met Bad Company-achtige bluesrock. Een opwindend nummer met brandend gitaarwerk.
In de funky bluesrocker High Heels, Hot Wheels, een loom groovend nummer, hoor je 70’s invloeden als Robin Trower, Bad Company en Ram Jam terug. De band stort zich in Sunday Morning vol in een ZZ Top-achtige boogie. Een echte “head down, no nonsense” boogie! Mad Train komt langzaam als een stoomlocomotief op gang maar eenmaal op gang gekomen is dit een funky stomend bluesrock nummer met een gitaargeluid a la Robin Trower. In Keep On Keepin’ On komt het sompige ZZ Top geluid weer terug. Een loom, funky nummer waarin ook Humble Pie duidelijk aanwezig is. Love And Divine is het rustpunt van dit album. Een slowblues/ballad van het vlammende soort.
Het intro van Soul Stealer deed mij erg aan “Hey Mama Keep Your Big Mouth Shut” van The Pretty Things denken. Al snel gaat dit nummer zijn eigen funky bluesrock weg in een smeulende Robin Trower stijl.
rebelHot sluit het album in dezelfde smeulende stijl af met Stand Up. Een hoekig groovend nummer met wederom Robin Trower-achtig gitaarwerk.

Ik weet zeker dat deze band met dit album in de smaak zal vallen bij de bluesrockers, die maar geen afscheid van het 70’s geluid kunnen/willen nemen. Maar ook voor de niet retro-rock fans is dit album ten zeerste aan te raden!

01. How Is Elvis
02. Hey Mama
03. Wheeler Dealer