Recensie: Randy Newman – Dark Matter

Randy Newman – Dark Matter
Format: CD – LP – Digital / Label: Nonesuch – Warner
Releasedatum: 4 augustus 2017

Tekst: Joop van Rossem

Het is inmiddels al weer negen jaar geleden dat Randy Newman zijn laatste liedjesalbum op de markt bracht. Drukker was hij met het concipiëren van filmsoundtracks voor onder meer Toy Story, Monsters Inc. en Cars3. Uit zijn oeuvre mag ik graag voor het plezier langspelers als ‘Good Ol’ Boys’, ‘Little Criminals, ‘ Born Again’ en ‘Trouble In Paradise’ opzetten. Ik was dan ook behoorlijk benieuwd naar het verse materiaal van de 73-jarige Amerikaanse singer-songwriter. ‘Dark Matter’ mag met recht een vintage Randy Newman-album genoemd worden met daarop mooie, intieme liedjes als She Chose Me, Lost Without You en Wandering Boy. Dat de tijdsgeest niet aan de satiricus is voorbij gegaan, bewijst het ruim acht minuten klokkende The Great Debate waarin hij wetenschappers en gelovigen bestookt om nu eens te komen met antwoorden op de grote vragen van onze tijd zoals de opwarming van de aarde. Het nummer is een rollercoaster van stijlen met gospelmomenten, een hoempapaband, bluesy elementen en invloeden uit New Orleans. Ook Vladimir Poetin wordt aangepakt in het grappige Putin; Trumps naam valt op het hele negen liedjes tellende album niet te ontdekken, maar lees tussen de tekstregels en je zult merken dat-ie wel degelijk aanwezig is. Puur muzikaal gezien recyclet Newman uit eigen werk maar dat mag de pret absoluut niet drukken en ook zijn stem klinkt vertrouwd als altijd. Zijn elfde plaat mag er wezen, niet zo sterk als de vier bovenin vermelde platen maar de concurrentie (zo die er is…) kan stevig aan de bak.

01. The Great Debate
02. Brothers
03. Putin