Randy McAllister And The Scrappiest Band In The Motherland – Triggers Be Trippin’
Format: CD / Label: Reaction Records
Releasedatum: 28 september 2018

Hij heeft al vijftien albums op zijn naam staan waarvan er één, ‘Givers And Takers’ uit 2002, voor een Grammy genomineerd werd. En toch kennen wij, hier in Nederland, zanger, drummer en harmonicaspeler Randy McAllister nauwelijks. Randy is afkomstig uit Novice, Texas en leerde harmonica spelen van “Earring” George Mayweather en heeft dus al een lange carrière achter de rug met albums op labels als JSP, Severn en nu dus op het Reaction label.

Hij wordt op dit album bijgestaan door zijn band, The Scrappiest Band In The Motherland. Een bandnaam, die de band totaal geen eer aan doet. Zij klinken namelijk helemaal niet “scrappy” (=onsamenhangend) maar zorgen in vrijwel alle nummers voor een rauwe sound, zonder overbodige opsmuk. In de band valt vooral het vurige rauwe gitaarspel van Brandon Hudspeth op. De band bestaat verder uit Jacque Garoutte op de bas en Danny Cochran op de drums. Randy concentreert zich hier dus op de zang en de harmonica.

Bluesrock zonder opsmuk dus. Goed te horen in de funky opener In A Flic Of A Bic. Een shuffle met schroeiend hard gitaar én harmonicawerk. Vooral Brandon Hudspeth is lekker op dreef met zijn krachtig gierende soli.
Ook de rocker Beauty And Ugly Upside Down (Ode To Lizzie Velasquez) is een behoorlijk rauw nummer voorzien van wederom snijdend gitaar en harmonicawerk. Het nummer is opgedragen aan Lizzie Velasquez, een Texaanse You Tuber, die geboren werd met het Morfanoid-progeroid-lipodystrophy syndroom, een syndroom dat voorkomt, dat er lichaamsvet wordt aangemaakt met als resultaat een uitermate mager en mismaakt uiterlijk. Iets waar Lizzie ongenadig mee gepest wordt. Randy trekt in dit nummer fel ten strijde tegen de “pesters”.
Bring It On Backbreaker is een lekker funky pompende shuffle met loeiende harmonica van Randy en priemende gitaar van Brandon. In dit nummer blijkt Randy over een zeer soulvolle stem te beschikken. Het nummer zit in een stijl, die aan The Boneshakers doet denken. Ook The Yin And The Yang is een soulvol nummer. Een soulblues nummer a la Robert Cray met romige Hammond B3 van gast Carson Wagner. Daarna is Batter Up een sompig rockende boogie waarin Randy’s huilende harmonica prima past. Vervolgens is Vacation In My Mind een luchtig groovend soulblues nummer met een rauw randje door het schroeiende gitaarwerk.
Aan de soepel swingende shuffle Math Ain’t Working zit een Southern rock randje. Een nummer met een prima funky wending. Een goed voorbeeld van de “no nonsense” bluesrock is de rauwe shuffle Makeshift Molly, dat lekker broeierig voort ploegt. De brandende slidegtaar en de al even brandende harmonica stelen de show in de felle rauwe shuffle We Can’t Be Friends (If You Don’t Like Jimmy Reed). Prima titel trouwens!
Het enig nummer, dat buiten de boot valt is de cover van Ivory Joe Hunter’s Since I Met You Baby, dat een lieflijke akoestische versie krijgt in de vorm van een duet van Randy en gastgitarist Santos Puertas.

Het wordt hoog tijd, dat wij nu ook eens kennis gaan maken met de ongecompliceerde rauwe bluesrock van Randy McAllister. Zijn nieuwe album is een prima aanleiding om hier eens mee te beginnen!

01. In A Flick Of A Bic
02. Since I Met You Baby