randy-mcallister-the-scrappiest-band-in-the-motherland-fistful-of-gumption

Randy McAllister And The Scrappiest Band In The Motherland – Fistful Of Gumption
Format: CD / Label:  Reaction Records
Releasedatum:  5 oktober 2016

Tekst: Martin van der Velde

Hij leerde het vak van zijn vader, die zowel brandweerman als muzikant is. Op jonge leeftijd begint Randy McAllister met drummen, net zoals zijn vader die dan al jaren lang de slagwerker is van de band The Flames. Maar daar zal het voor Randy niet bij blijven. Wanneer hij zijn militaire dienst vervult en gestationeerd is bij de U.S. Air Force in Massachusetts komt hij in contact met het harmonicaspel. Dit instrumentje spreekt hem meteen enorm aan en Randy besluit om zich het spelen eigen te maken. Vooral de aanwijzingen die hij krijgt van blueslegende en harmonica master ‘Earring George’ Mayweather uit Boston helpen hem een eind op weg om het harmonicaspel onder de knie te krijgen. Na zijn diensttijd in 1992 vestigt Randy McAllister zich weer in Texas en ontwikkelt dan zijn zangcapaciteiten en merkt dat songwriting hem redelijk makkelijk afgaat, wat hem tot een uiterst veelzijdig muzikant maakt. In 1997 tekent Randy een contract bij John Stedman Productions van JSP records uit Londen. Deze samenwerking levert drie albums op. ‘Diggin’ For Sofa Change’ (1997), ‘Grease, Grit, Dirt & Spit'(1998) en in 1999 ‘Double Rectified Bust Head’. De jaren die daarop volgen zal hij zich verbinden aan labels als Severn Records en Reaction Records en levert cd’s op als ‘A Little Left Of Center’ (2001),  ‘Givers And Takers’ (2002), ‘Temporary Fixes’ (2003), ‘Flying High While Staying Low Down’ (2006), Dope Slap Soup’ (2007),  ‘Ain’t Like The Movies’ (2008), ‘Be Like Water’ (2009) en ‘Gristle To Gold’ uit 2015. McAllister heeft zich nooit beperkt tot één muziekstijl, altijd heeft hij geput uit blues aanverwante stijlen en geeft daarnaast ruimte voor Americana en Rootsmuziek in zijn repertoire.

Ook ‘Fistful Of Gumption’ kent zijn invloeden uit diverse stijlen. C’mon Brothers And Sisters, de eerste track van het album heeft een stevige groove. Meteen valt het gebruik van een niet alledaags instrument in de blues op, de viool gespeeld door Maya Van Nuys. Haar partijen vallen heel mooi samen met de gitaarsolo van Rob Dewan, die er een stevig geluid op na houdt. Schitterend mooi zijn de verrassende tempo wisselingen in dit nummer, iets dat we vaker op deze cd zullen tegenkomen. Op een simpele repeterende gitaarlick is Time For The Sun To Rise opgebouwd. Meteen valt Randy’s soulvolle stem op in dit nummer, die slechts twee akkoorden telt. Een pareltje!. Heel veel vaart in Ride To Get Right, een zydeco track met heel veel ruimte voor uiterst snelle gitaarsolo’s en vioolpartijen. Naast het drumwerk voegt McAllister washboard aan dit nummer toe, wat de song nog meer vaart lijkt te geven. Roll With The Flow is een catchy nummer, voorzien van een stevige gitaar intro. In My Stride, een nummer opgebouwd rond een groovend rock ritme moet McAllister stevig aan de bak. Naast de zang, speelt hij drums, washboard en blaast hij een fraaie partij mondharmonica. Rob Dewan vervult een bepalende rol in dit nummer door veelvuldig gebruik te maken van slidegitaar. Up tempo gospel klanken openen Background Singer, maar al snel gaat het tempo over naar een funky groove om vervolgens weer terug te gaan naar het gospelritme. Veel tempo wisselingen in deze verrassende vrolijke track, met Hammond ondersteuning van Carson Wagner. Ook fraaie tempo wisselingen in de stevige ballad The Oppressor. Naast een sterk vocalist te zijn, bewijst Randy McAllister in het vlotte groovy nummer Leave A Few Wrong Notes uitstekend op harmonica uit de voeten te kunnen. Band With The Beautiful Bus is opgebouwd rond een shuffle ritme, waarin Jimmy Reed de bassist van dienst is. Op alle andere tracks wordt deze rol vakkundig verzorgt door Matt Higgins. Ron Thompson mag als drummer aan de bak in The East Texas Scrapper, tevens de laatste track van dit album die wederom zeer fraaie tempowisselingen kent. ‘Fistful Of Gumption’ is een zeer gevarieerd album geworden met invloeden uit vele stijlen als zydeco, gospel, rock en bovenal blues, maar Randy McAllister weet al deze stijl tot een zeer genietbaar geheel samen te brengen. De man beschikt over een zeer prettige stem, blaast uitstekend mondharmonica, kan goed uit de voeten op washboard en verzorgt daarnaast ook nog eens het leeuwendeel aan drumwerk. Een multi-instrumentalist die ook nog eens over prima songwriters capaciteiten beschikt gezien het feit dat nagenoeg alle tracks van dit album van zijn hand zijn.

01. C’mon Brothers And Sisters
02. Time For The Sun To Rise
03. Ride To Get Right (Tribute to Otis Redding and Earl King)