Recensie: Ralph de Jongh – Lonesome Man – Ocean Of Love

Ralph-de-Jongh-Lonesome-man-Ocean-Of-Love

Ralph de Jongh – Lonesome Man – Ocean Of Love
Format: 2 cd`s / Label: Ralph De Jongh (Eigen Beheer)
Releasedatum: 31 maart 2016

Tekst: Paul Scholman

Een kleine twee jaar geleden alweer kreeg ik het verzoek om iets over ‘III’ te schrijven, een zeer persoonlijke cd van Ralph de Jongh, komend uit de periode dat hij zich bijna anderhalf jaar noodgedwongen terug moest trekken uit zijn muziekwereld vanwege een burn-out. Al die tijd was Ralph uit het nieuws en van de podia weggebleven dus wat moet je schrijven? Het letterlijke vertrekpunt toen was een afspraak op perron 11B te CS Utrecht…
Sindsdien is het met Ralph weer als een komeet omhoog gegaan. Hij is sterker uit zijn zware dip gekomen, is mijn indruk, bruist van de energie, heeft keuzes gemaakt en is tegenwoordig 100 procent kunstenaar in muziek en schilderen. Hij kreeg zijn inspiratie weer terug en hij heeft inmiddels alweer een paar cd’s in de markt gezet. In januari kwam dubbel live cd binnen ‘Live @ De Noot’. De eerste keer dat hij in de huidige samenstelling met De Ralph De Jongh Band optrad. ‘Suns Coming Up’ stond ook op punt van uitkomen, begin 2015, ten tijde van de opnames van ‘Live @ De Noot’. En heeft ook nog een paar live DVD’s in beperkte oplage uitgebracht. Kortom Ralph zit niet stil.

Deze dubbel cd ziet er goed verzorgd uit met een mooi boekje met foto’s en met alle songteksten van ‘Lonesome Man, Ocean of Love’, eigenlijk twee afzonderlijke cd’s… in één jewelcase… In mijn inleiding proef je eigenlijk al een beetje dat Ralph een behoorlijke pas op de plaats heeft gemaakt, hoewel hij niet stil zit. De openingsnummers Ready For Change en Both Feet On The Ground zullen niet bij toeval gekozen zijn. Geen spetterende opening wellicht, maar wel een statement om, wellicht, een nieuwe start in te luiden en geldt dat voor beide nummers? In elk geval vermeld Ralph in het voorwoord dat hij nu 25 jaar geleden zijn passies heeft ontdekt in het schilderen, dichten en musiceren. “A phrasing which Harry Muskee used to express the way that song are born. You just pick ‘m up out of the sky”. Staat er opgetekend in het songtekstenboekje. Met andere woorden, het lijkt wel of het vanzelf gaat bij Ralph dezer dagen.
Ralph heeft alle teksten van de vierentwintig nummers zelf geschreven en dat is op zich al bijzonder. De muziek is breed gestoeld op vooral zijn rockinvloeden uit de jaren zeventig en her en der doorspekt met bluesy accenten. Er staan een aantal mooie luisterliedjes op als Rye met een mooi slot met de weg stervende viool. Veel nummers die ingetogen gespeeld zijn, maar met mooie melodieuze arrangementen met veel gevoel ingezongen. Live gaat het er wel wat ruiger aan toe heb ik inmiddels mogen aanschouwen. Er zit veel onder de motorkap in al zijn ingetogenheid.
Ralph gaat in het circuit door voor bluesartiest, maar met deze plaat laat hij zeker zijn veelzijdigheid zien. De bandleden waar hij deze plaat mee heeft opgenomen mogen met recht trots zijn op dit product. Het lijkt of ze worden vergeten, maar niets is minder waar, echter Ralph heeft de nummers geschreven en gecomponeerd, staat er in het boekje, maar de arrangementen zijn in samenspraak met de bandleden uitgevoerd.
De cd, die volledig in eigen beheer is uitgebracht, is zorgvuldig opgebouwd en uitstekend geproduceerd en ik denk dat Ralph met deze twee schijven toch twee tijdloze platen heeft afgeleverd die airplay verdienen op de Nederlandse radio. Ik geef ze deze keer niet de gouden tip, want er wordt toch niet geluisterd in Hilversum en omstreken, maar als ze zichzelf serieus nemen zou ik deze plaat maar eens goed beluisteren heren dj’s en vooral draaien op de radio… u mag bepalen welke nummers.

Cd 1: ‘Lonesome Man’
01. Ready For Change
02. Both Feet On The Ground