Recensie: Ralph de Jongh – Breath Of live

Ralph de Jongh – Breath Of live
Format: 2CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 8 december 2017

Tekst: Gerrit Schinkel

Blueszanger en –gitarist Ralph de Jongh brengt op 8 december a.s. maar liefst drie nieuwe albums op de markt. Alle drie albums worden op die dag gepresenteerd in Club Dauphine in Amsterdam. Naast zijn studioalbum ‘Slow Turtle Sundance’ en het dubbele livealbum ‘Live’, is dat het dubbele livealbum ‘Breath Of Live’, een samenwerkingsverband met de Poolse violiste Ewa Pepper.

Ewa Pepper wordt als Ewa Górzynska geboren in Wloszczowa. De tegenwoordig in Amsterdam wonende Pepper is een veelzijdige en veelgevraagde violiste. Als zij acht jaar is verruilt zij de piano voor de viool. Pepper studeert cum laude af aan de Chopin School of Music en vervolgt daarna haar muzikale opleiding aan het Cracow Institute of Performing Arts and Media Studies. Ralph en Ewa leren elkaar twee jaar geleden kennen. Haar eerste bijdrage aan het repertoire van de Jongh levert zij op zijn vorig jaar verschenen dubbelalbum ‘Lonesome man/Ocean Of Love’.

Het dubbelalbum “Breath Of Live’ telt in totaal zeventien nummers. De chemie tussen beide musici is meteen al te horen in de ballad A Better Not A Bitter Man, het openingsnummer van cd 1. Mooi akoestisch gitaarwerk en fraaie zang afgewisseld met het melancholische vioolspel, dat vervolgens ook in de ballad Spinning  ‘Round is te horen. Na de countryblues Throw Out The Bottles, is Erna op dreef met haar solo’s in Kneel To Your True Self. Opzwepend wordt haar vioolspel in het indringend gezongen Misty Train en de countryblues Be om daarna in Yogi Bear weer ‘terug te vallen’ op haar ‘slepende’ spel. Na de melodieuze ballad Stars In The Sun, waar de Jongh met zijn akoestische spel weer sterk bezig is, wordt cd 1 afgesloten met Goodnight Girl, dat na een paar seconden stopt als Ewa eerst en daarna Ralph in lachen uitbarsten, maar waar beiden als ze zijn uitgelachen het mooie rustige liedje afmaken.

Cd 2 begint met de ruim elf minuten durende ballad Feel Me. Fraai akoestisch gitaarspel, enigszins klagelijke zang en een zeer indrukwekkende lange vioolsolo. Girl, een song van het nieuwe album Slow Turtle Sundance, is ook live een ontroerend liefdeslied met smachtende zang. Let The Tears Surface en Misty Train zijn rustige akoestische songs en in het intro van Keeper Of The Key zet Pepper met haar magische viool de toon. Harry is een ruim tien minuten durende ode aan Harry Muskee, de ontdekker van Ralph de Jongh. Zuid Europees-achtig gitaarspel en een ‘huppelende’ viool aan het eind. Pepper is met haar melancholische spel weer in topvorm in Love Is Not A Friend. Het slotnummer Man is een mooi gezongen ballad waarin de fraaie akoestische gitaar van de Jongh weer lyrisch wordt ondersteund door Pepper. De uitspraak van de Jongh over Ewa Pepper ‘When she plays, the world falls silent, salty cheeks remain, is hier zeker op zijn plaats.

Met het dubbelalbum ‘Breath Of Live’ bewijst de Jongh dat hij naast de funk, de soul en de bluesrock ook een heel ingetogen kant heeft. Ralph de Jongh en Ewa Pepper hebben samen een passievol album gemaakt, waar je op je gemak goed naar moet luisteren. En doe je dat, dan is het genieten.

Tracks cd 1:
01. A Better Not A Bitter Man
02. Spinning ‘Round