Recensie: Rachelle Coba – Blink

Rachelle Coba – Blink
Format: CD – Digital / Label: American Showplace Music
Releasedatum: 21 september 2018

Het wordt zo langzamerhand behoorlijk dringen in de categorie vrouwelijke bluesgitaristes/zangeressen want met Rachelle Coba hebben we weer een zeer talentvolle artieste, die onze aandacht vraagt. Ze werd in Fon du Lac, Wisconsin, geboren uit een Amerikaanse moeder en Cubaanse vader, raakte bevriend met Buddy Guy en debuteerde in 2011 met het album ‘Mother Blues‘, een album dat genomineerd werd voor Best New Debut CD door Blues Blast Music Awards.
Met haar nieuwe album toont Rachelle aan dat we hier met een veelzijdige artieste te maken hebben met een schurend gitaargeluid en een stem, die zeer soulvol is. Haar band op dit album bestaat uit John Ginty (keybards), Paul Kuzik (bas), Andrei Korlbancis (drums) en Jimmy Bennett als gast op de dobro.

Na een statig piano intro gaat Rachelle er gelijk stomend rockend tegenaan in High And Dry. Een zeer stuwend nummer waarin haar rauwe stem prima uitkomt. Ook valt het Chris Stainton-achtige pianowerk van John Ginty op. Een brutale rocker met vlammend en schurend gitaarwerk, dat enigszins aan “The House Is Rocking” van Stevie Ray Vaughan doet denken. Daarna volgt de heerlijk loom groovende funky blues Dance These Blues Away met een warm pompend orgel, priemende gitaar en Rachelle’s sensuele stem. De soulballad Good Ole Heartbreak zit in het Bonnie Raitt hoekje. Een heerlijk voortglijdend nummer. Rachelle gaat er weer vol tegenaan in het log pompende No Deals met gierend fuzzgitaarwerk en dreunende drums. River Of Blood is een duet met Jimmy Bennett, die zijn dobro flink laat huilen en schroeien. Blink is een romige soulblues met heerlijk zwevend orgel en soulvolle zang van Rachelle.
Bad Reputation is daarna weer een pompende bluesrocker met schrijnend gitaarwerk en felle rauwe zang. Dan is het opnieuw tijd voor soul in You Stole My Heart. Soul, die qua intensiteit tegen het romige Hi geluid aan zit. In Shuffle Ya bezingt Rachelle haar liefde voor de funk in een loom groovend nummer met een reggae tik. Rachelle’s zang klinkt in Maybe zeer breekbaar en hoog. Een pracht van een lome ballad met een bluesy geluid en Rachelle’s priemende gitaar.
Het album wordt afgesloten met de intieme soulvolle slowblues Blame It On The Blues.

Ana Popovich heeft er een geduchte concurrente bij gekregen in de persoon van Rachelle Coba. Bonnie Raitt mag trouwens ook wel uitkijken… Wanneer wordt Rachelle Coba eens naar Nederland gehaald?

01. High And Dry