Recensie: R.W. Hedges – The Hunters In The Snow

R.W. Hedges – The Hunters In The Snow
Format: CD – Digital / Label: Wonderfulsound Records
Releasedatum: 27 april 2018

Ik heb nooit de plannen gehad om het Verenigd Koninkrijk als strandvakantie uit te zoeken maar na het beluisteren van dit album begin ik toch hevig te twijfelen. Het Londense duo R.W. Hedges levert hier namelijk een dusdanig zonnig klinkend album af dat er daar in Londen haast wel zeker een tropisch klimaat moet heersen.
Het duo bestaat uit Roy Edges en Luca Neirs en is gek op 50’s en 60’s easy listening, doo wop en rhythm & blues. Van die laatste twee hoor je weinig terug op het album maar van easy listening des te meer. En dan wel het soort dat je sunshine pop noemt. Met behoorlijke folky injecties.

Dat is direct te horen in de opener Out Of Your Rain, dat een opgewekt folky geluid heeft. En wat maakt het dan toch nog uit dat de Heer, volgens zanger Roy Edges, een zot zoals hij heeft ingehuurd om over onbenullige dingen te zingen? Zolang het van dit soort ontspannen, dus easy listening, pop oplevert zal je mij absoluut niet horen klagen. The Night Owl is wederom zo’n loom voortschuifelend popnummer met heerlijk hemelse zang, tinkelende piano, ruisende drums en twang gitaar. Some Girl doet qua sfeer aan David Garrick’s “Dear Mrs. Applebee” denken (wie kent hem nog?). Dus een ongecompliceerd zonnig popnummer met lichte folk en vaudeville invloeden. Ook de invloed van een band als The Kinks is hoorbaar. Lome jazzy gitaarlicks openen het wiegende Signal Man waarin de beste elementen uit de dromerige 60’s pop vermengd worden met het geluid van een band als Aztec Camera.
Nights Of Laughter is een folkie nummer met tevreden tokkelende gitaren en xylofoon waarover het duo hun dromerige zang loslaat. Een zeer intiem nummer waarin ook het geluid van the Velvet Underground met Nico terug te horen is. Denk hierbij aan het Velvet nummer “I’ll Be Your Mirror”. Best Laid Plans is weer zo’n ontspannen popnummer met een dromerig folky geluid. De zang is in Where We Came From werkelijk fenomenaal mooi, zwevend op een schuifelend ritme en betoverende piano. Het walsende Stones On The Shore klinkt alsof het uit een speeldoos komt en in het begin van de afsluiter The Town Where No Birds Sing lijkt het alsof the Anita Kerr Singers weer zijn opgegraven om een betoverend mooi a capella intro te zingen.
Dit album is de perfecte soundtrack voor een, hopelijk, heerlijk warme zomer!

01. Out Of Your Rain
02. The Night Owl