Quaker City Night Hawks – QCNH
Format: CD – LP – Digital / Label: Lightning Rod Records
Releasedatum: 1 maart 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Op de vierde studioplaat, simpelweg getiteld ‘QCNH’, laat de uit Fort Worth, Texas afkomstige band Quaker City Night Hawks oude tijden herleven, maar wel met een eigentijdse signatuur. Op het album hoor je jaren zeventig Southern rock gemixt met Californische jaren zestig hippie pop, psychedelische seventies rock, Americana, soul en zelfs een vleugje funk. Vergelijkingen met bands en artiesten als The Allman Brothers, The Band, Black Sabbath, Lynyrd Skynyrd, Pink Floyd en Curtis Mayfield kunnen niet uitblijven. Ondanks dat de invloeden van weleer groot zijn, hoor je toch ook een moderne twist in de muziek. De heren hebben de verschillende stijlen vertaald naar het nu zodat niet alleen de oudere generatie of het publiek dat van die oude sound houdt, aangesproken wordt, maar juist ook de nieuwe generatie hun hart kan ophalen. Ze hebben er een bewonderenswaardig goede balans in gevonden en weten het met deze gewaagde mix van genres en geluiden niet alleen interessant te houden, maar het geeft tevens de veelzijdigheid van de band weer. Je kunt de groep onmogelijk in één hokje plaatsen.

Opener Better In The Morning is met z’n lekkere Southern rock en roots karakter echt een mix tussen The Band en The Allman Brothers, terwijl opvolger Suit In The Back een smakelijk soul en funk laagje a la Curtis Mayfield heeft. Met toevoeging van een paar fijne bluesrock riffs. Opvallend is het mooie warme stemgeluid van Sam Anderson die het nummer met zijn soulvolle zang draagt. Colorado is een heerlijk melodieus alt-country liedje met sfeervolle achtergrond zang en een lekkere Southern rock gitaarlick.
Op Pay To Play draait het vooral om de soulvolle strot van Anderson, aangevuld met fijne achtergrondkoortjes, een subtiele Hammond, lekkere basloopjes en aanstekelijke percussie. Het liedje wordt verder smaakvol ingekleurd door rijkelijke Americana en Southern roots rock gitaarpartijen.
Fox In The Henhouse is een doortastende Americana song met een energieke boogie woogie twist en een aantal fantastische gitaarsolo’s. Deze track hebben we overigens ook al kunnen horen op het album ‘Honcho’ uit 2013.
Hunter’s Moon is met z’n hardrock invloed en psychedelische randje een cross-over van Black Sabbath en Lynyrd Skynyrd. Het akoestische indie-folk liedje Elijah Ramsey is een hippie achtig nummer met een oosters tintje, maar wel gemoderniseerd door toevoeging van synthesizers. Grackle King is een psychedelische rocksong met een overduidelijke Pink Floyd invloed en zelfs hier en daar een vleugje Black Sabbath.
Tired Of You Leaving ademt soul met z’n funky basloopjes en dito orgel, lekkere ritmische percussie en voortreffelijke blazerspartijen. Wederom zorgt Sam’s stem voor een extra soul feel. De stevige hardrock afsluiter Freedom beschikt over een stampende beat en snoeiharde gitaren. De track wordt voornamelijk gedragen door drummer Aaron Haynes, die er lustig op los ramt. De heren van Quaker City Night Hawks gaan er letterlijk uit met een knal.

Nog niet eerder was een plaat van Quaker City Night Hawks zo sterk als deze vierde release.

De mannen waren voorheen nog zoekende naar hun sound en de vele bandwisselingen in de afgelopen jaren hielpen niet mee. Gelukkig vormen de singer-songwriters en gitaristen Dave Matsler en Sam Anderson, samen met drummer Aaron Haynes, de vaste kern. Met z’n drieën vormen ze een steady en onvermoeibare basis.
Om het album verdere vorm en invulling te geven werkten ze samen met verschillende gastmuzikanten en producer Austin Jenkins in de Nile City Sound studio, eveneens in Fort Worth.

Met ‘QCNH’ lijkt het trio eindelijk hun geluid, hun ware identiteit, gevonden te hebben. Het album bevat een voortreffelijke combinatie van genres die moeiteloos zijn samengesmolten tot één geheel, maar die wel eigenzinnig en eigentijds is. De band heeft hiermee een geheel eigen geluid gecreëerd, waarvan ik hoop dat die in de toekomst voorgezet wordt. Je hoorde al dat de Texanen met iedere plaat een treetje hoger gingen en een niveau stegen, maar ze hebben sinds het laatste album ‘El Astronauta’ uit 2016 toch wel de meest spectaculaire groei doorgemaakt. De composities op ‘QCNH’ zijn sterker en beter, de arrangementen zijn mooier, er zit veel meer gelaagdheid in hun werk en ook de zang is aanzienlijk vooruit gegaan.
Hiermee is ‘QCNH’ een zeer weldoordachte, gevarieerde en dynamische plaat die werkelijk barst van de muzikaliteit en authenticiteit. Het is er eentje om door een ringetje te halen.

01. Better In The Morning
02. Suit In The Back