Recensie: Pumarosa – The Witch

Pumarosa – The Witch
Format: CD – Vinyl / Label: Fiction Records
Releasedatum: 17 mei 2017

Tekst: Bennuman

Deze redelijk nieuwe band met frontvrouw Isabel Munoz-Newsome met haar vier mannelijke bandleden (de namen noem ik later anders wordt dit zo’n lange zin) kreeg voor de muziekstijl van een criticus de term ‘industrial spiritual’ toebedeeld . Oké, zou kunnen, maar laten we eens kijken wat we er zelf van vinden en hoe wij het wellicht gaan noemen zonder ze in een hokje te plaatsen.

Naast frontvrouw Isabel bestaat de band uit Nicholas (Nick) Owen op drums, Henry Brown op bas, John ‘Suzuki’ Tomoya Forster op synthesizers en saxophone  en James Neville gitaar. Isabel en Nick kwamen elkaar tegen in Homerton, een wijk in Oost Londen, tijdens een oefen-set van een nieuw muzikaal project, maar omdat ze de enigen waren die waren komen opdagen besloten ze samen een band te beginnen. En zo geschiedde. In het begin was het erg zoeken naar een stijl. Isabel schrijft alle songs en de teksten en zoals ze verteld in een interview: “eerst was het een soort folk, daarna werd het echt electro, toen behoorlijke heavy rock en nu is het wat het is.”

De muziek is inderdaad van hen zelf maar ook beïnvloed door de verschillende bandleden die elk in andere delen van Londen wonen en tevens door de plek waar zij hun oefenruimte hebben in Dalston, Oost Londen. Het zijn de diverse buurten, maar zeker ook de armere , maar hippe wijk zoals Dalston die een stempel op hun muziek drukken. Je ‘hoort’ de metro, treinen, kantoren, scheepshoorns op de Theems, steeldrums, veel mensen op straat naar hun werk of terugkerend naar huis, de chaos en de onrust van een stad, maar ook de rust en veiligheid van je eigen plek. In een nummer als Red komt dat bijvoorbeeld heel mooi samen.
Maar ook de hedendaagse politieke, sociale en economische situatie in Engeland en Londen in het bijzonder speelt een rol. Ook de ‘stad’ is in hun muziek echt te horen. Hoe? Het is de sfeer die het oproept, een gevoel van eenzaamheid terwijl het toch dansbaar is, een soort hardheid in de tekst terwijl de muziek gevoelig is. En ja, ook industrieel zoals iemand hun muziek noemde.
Het is een stijl die steeds vaker opduikt, zoals bijvoorbeeld op het debuutalbum ‘City of Streets’ van Ben Hamming.

Dit debuutalbum ‘The Witch’ van Pumarosa is prachtig, boeiend, heel mooi geproduceerd en gemixt door Dan Carey. De art-work is van Isabel Munoz-Newsome zelf. Elk nummer is anders, de zang van Isabel varieert tussen zacht, lief en hard, ijl. De muziek verveelt geen moment, is drijvend in tempo, krachtig en altijd nieuw en origineel.
En hun stijl ‘industrial spiritual’ noemen? Ja, klopt helemaal.

Neem de tijd om dit mooie album te leren kennen, beluister het helemaal, liefst met de tekst erbij. Want alle nummers zijn echt de moeite waard.  Dit is geen album met een paar mooie nummers, dit hele album is subliem!

Bekijk ook de YouTube bijlage: een twintig minuten live optreden bij 3voor12 Radio van vorig jaar.

01. Dragonfly
02. Honey