Shannon Preston Dust My Broom  cd004 (2) (600x591) (300x296)

Preston Shannon – Dust My Broom

Format: CD / Label: CRS. Releasedatum: maart 2014

Tekst: Bert Lek

Deze cd bestaat uit twee opname-sessies: The Memphis Sessions met Amerikaanse studiomuzikanten. Het zijn zeven stukken als ode aan Elmore James. Je moet ze niet vergelijken met de originele versies, die o.a. verschenen op de Fire, Fury of Enjoy labels. Er zit meer dan een halve eeuw verschil tussen. Wil je de originele versies horen? Ga dan bijvoorbeeld naar het boxje van Capricorn met twee cd’s, waar de mooiste opnamen van Elmore James op staan. Terug naar het heden.

De nummers zijn allemaal liefdevol in een eigentijds jasje gestoken en daar is Shannon met zijn gruizen stem goed in geslaagd. Niet alle nummers zijn door James geschreven, maar “It Hurts Me Too”, “Rollin’and Tumblin’”, “You Gotta Move” en “Dust My Broom” stonden wel op de setlist van James, dus blijven er drie James-originals over. De minder bekende “Done Somebody Wrong” en twee klassiekers: “Look On Yonder Wall” en “The Sky Is Crying”. Het laatste nummer is tevens het sterkste uit deze serie en haalt zonder het slidespel van Kirk Smitheart in “It Hurst Me Too” of Michael Aarons, die het stukje pijp hanteert in “Dust My Broom” het zeer hoge niveau van “Purple Rain”. De versie van Prince verbleekt daarbij. Laatstgenoemd nummer is namelijk de afsluiter van de Lloyds Sessions met de band van Fat Harry & The Fuzzy Licks. Deze zijn vorig jaar opgenomen voor Radio Rijnmond in de studio te Rotterdam.

Vijf prachtige stukken, waarvan vier onbekende nummers o.a. “Honky Tonk” en “The Feeling Is Gone”. Mede door de blazerssectie bestaande uit Jan de Ligt, tenor sax, Floris Windey, trompet en Yavin Groenewegen, trombone is er een duidelijk verschil met het eerste gedeelte van het album. Je kunt horen dat ze op elkaar ingespeeld zijn en de productie goed voor elkaar is, maar wat voor iedere band geldt, geldt zeker voor Preston Shannon en zijn Nederlandse kompanen o.l.v. bassist Henry Oden:  je moet ze live zien en dat kan.

Deze prima cd komt precies op tijd uit.

Dust My Broom Tour 2014
16.03 NL – Amsterdam / NSJ club