Recensie: Port Almond – Port Almond

Port Almond – Port Almond
Format: Vinyl 12” LP 180g / Label: LowSwing Records
Releasedatum:  5 oktober 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Port Almond is het alterego van de Noorse singer-songwriter Rune Simonsen. In Nederland is Simonsen beter bekend als frontman van de bands Lagoonbird en Mount Washington (voorheen Washington). Onder de naam Washington debuteerde hij met het album ‘A New Order Rising’ in 2005. Het betekende meteen de doorbraak voor de band en in datzelfde jaar stond de groep op het hoofdpodium van Eurosonic Noorderslag in Groningen. Ook met het in 2007 verschenen album ‘Astral Sky’ en het in 2009 uitgebrachte ‘Rouge/Noir’ stond de band met een aantal songs in diverse internationale hitlijsten. In 2012 werd  het vierde album ‘Mount Washington’ uitgebracht.

Het bijzondere aan deze nieuwe release is dat het volledig analoog is opgenomen met vintage opnameapparatuur uit de jaren zestig en zeventig. Er kwam geen computer aan te pas. Daarnaast werd ook nog eens alles tegelijk live ingespeeld door een zeven koppige band die er heerlijk op los mocht improviseren. Door deze manier van werken krijgen de opnames een heel ongekunsteld, organisch en puur geluid. Omdat alle opnamen direct overgezet zijn op een analoge band, heeft Simonsen ook besloten de liedjes alleen uit te brengen op vinyl om zo de authentieke sound van vroeger nog dichter te benaderen. Hoewel er tegenwoordig veel mensen weer overgestapt zijn op het luisteren naar LP’s, is het toch een gewaagde keuze in dit digitale tijdperk. Een heel groot publiek zal Simonsen er niet mee bereiken. Dat is ergens jammer omdat zijn muziek het verdient om gehoord te worden. Het is nu echt weggelegd voor de liefhebbers.

Sowieso is de muziek van Port Almond iets waar je van moet houden. Het is behoorlijk experimenteel, sferisch en dromerig en er gebeurt ontzettend veel op de plaat. Het bevat een zeer rijk palet aan klanken. Dit komt niet alleen door een heel scala aan instrumenten (strijkers, blazers, akoestische en elektrische gitaar, vibrafoon, drums, bas en pedal steel), maar ook door de muziekkeuze. De nummers Proxy Boy en Cliff Diver bevatten beide een muur van geluid omdat bijna alle instrumenten erin gebruikt worden.
Destinations heeft veel weg van Paul Simon’s stijl door de Nigeriaanse invloeden, terwijl The River Ankh en Post X echte folk liedjes zijn. Sea Of Mine, heeft mede door de pedal steel, een heel erg Americana geluid terwijl Send Your Love een jazzy touch heeft.
Ilse Finding is dan weer een mix tussen lichte blues en lounge jazz. Qua stijlen gaat het dus behoorlijk heen en weer. Toch heeft Simonsen samen met de band en producer Guy Sternberg ervoor gezorgd dat alles naadloos op elkaar aansluit en alles mooi harmonisch op elkaar afgestemd is, waardoor het één geheel wordt.
Simonsen’s fijne gitaarspel en prettig in het gehoor liggende (fluister)stem zwemmen daar prachtig als een rode draad doorheen. Rune is een bijzondere singer-songwriter die goed weet wat hij doet en wat hij wil, waardoor dit titelloze debuut heel veelzijdig en zeer weldoordacht is. Het smaakt zeker naar meer.

Tracklist Side A:
01. Proxy Boy
02. Destinations