Recensie: Pontus Snibb’s Wreck Of Blues – Too Late To Die Young

Pontus Snibb’s Wreck Of Blues – Too Late To Die Young
Format: CD / Label: Off Yer Rocka Recordings
Releasedatum: 1 februari 2018

De jarenlange ervaring, die zanger-gitarist Pontus Snibb heeft opgebouwd in bands als SNiBB en de AC/DC-achtige band Bonafide werpt op dit album van zijn band Pontus Snibb’s Wreck Of Blues duidelijk zijn vruchten af. De Zweedse Pontus debuteerde drie jaar geleden met deze band via het gelijknamige album en laat nu op zijn nieuwe album een geluid horen dat vol zit met verwijzingen naar de Texas blues, het geluid van Stevie Ray Vaughan, Robin Trower, ZZ Top en het Britse geluid van bands als Cream en Free.
Zijn band bestaat uit zijn vader Hakan Nyberg op drums en bassist Kalle Johansson en op het album zijn verder nog Magnus Norrenberg (harmonica, orgel en piano) en Pelle Jernryd (lapsteel en slide) te gast.

Het Britse geluid van met name Cream is direkt waarneembaar in de opener, het kort maar krachtige instrumentale Wreck Of Blues Theme. Pontus heeft een fel, hard en priemend gitaargeluid dat hier prima in past. What Must Be Done is dan een funky bluesrock nummer met vette harde grooves en de rauwe raspende zang van Pontus. Een zeer aanstekelijk nummer in een stijl a la Robin Trower. You Had A Friend begint als een akoestische boogie maar gaat al snel over in een “kick ass”elektrische boogie. Stug doorrockend met een gemeen harde gitaarsolo. De sompige shuffle You Light Me Up heeft duidelijke ZZ Top invloeden.
In de broeierige shuffle Brothers And Sisters is de begeleiding teruggebracht tot een elementaire groovemachine. Dit nummer heeft een hoog soul/gospel gehalte en er is ook nog de huilende harmonica van Magnus Norrenberg te horen. De cover van het Fleetwood Mac nummer Jumping At Shadows klinkt atmosferisch, zoals het bij Fleetwood Mac ook al het geval was. Pontus levert een fel uitwaaierende gitaarsolo af.
Before You Lose It is een boogie waarin de baardmannen van ZZ Top van grote invloed zijn geweest. Dat komt ook door de raspende stem van Pontus. Believe mengt Stones-achtige riffs af met Free achtige rock elementen. Zonder dat dat storend is overigens. Pelle Jernryd is hier verantwoordelijk voor een gemeen snijdende slide. Raining In The Sunshine State is een lekker ouderwets pompende bluesshuffle in de Robin Trower sfeer. Een loom, ontspannen nummer waarin de gitaar van Pontus alle ruimte krijgt om hard priemend te soleren.
De heupen gaan los in het heupwiegende bluesmambo nummer Leaving This Cold PLace Behind waarin het geluid van de oude Faboulus Thunderbirds in terug te vinden is. Tot slot hoor je Pontus solo in de akoestische stampende countryblues Too Late To Die Young.

Pontus Snibb heeft met dit album bewezen dat hij moeiteloos tot de top van de huidige bluesrock divisie is doorgebroken.

01. Wreck Of Blues Theme
02. What Must Be Done