philip-sayce-scorched-earth-volume-1

Philip Sayce – Scorched Earth Volume 1
Format: CD – Download / Label: Eigen Beheer
Releasedatum:  30 September 2016

Tekst: Filip Heidinga

Philip Sayce hoeft geen introductie meer hier bij Blues Magazine. Terecht is er in de loop ter jaren veel over hem geschreven maar de laatste tijd is het rustig rond de gitaarheld uit Canada. Vorig jaar bracht hij nog een nieuw studio album uit: ‘Influence’. Maar door problemen met zijn label in Europa en het feit dat Sayce weigert om popmuziek te spelen is het erg moeilijk voor hem om te touren. In recente interviews zegt Sayce dat hij er alles aan doet om terug te keren naar Europa en ik hoop dat we dan ook snel een Europese tournee van Sayce kunnen aankondigen hier bij Blues Magazine.

Het album begint met het nummer Steamroller van Sayce’s album uit 2012 met dezelfde titel. Het begint natuurlijk allemaal met de gitaar van Philip Sayce. En zijn spel lijkt (klinkt) beter dan twee jaar geleden, toen Sayce voor het laatst in Nederland was. Wat natuurlijk erg knap is aangezien we toen al zeiden dat het bijna niet beter kon. Ook Sayce’s stem is vooruit gegaan en klinkt erg krachtig. Na een korte versie van Steamroller gaan Sayce en zijn band over naar een erg mooie versie van Powerful Thing, Sayce’s eerste solo album ‘Peace Machine’ uit 2009. Hierna komt een erg stevige versie van Blues Ain’t Nothing But A Good Woman On Your Mind. Het is de eerste van twee covers die op dit album staan. Blues Ain’t Nothing But A Good Woman van Don Covay krijgt net als het nummer hierna, Standing Around Crying van Muddy Waters, een echte Philip Sayce versie met een mooi drumlijn van Kiel Feher. Standing Around Crying begint met een mooie solo van Sayce en pas na ruim een minuut komen de andere twee bandleden erbij. Het begint rustig maar het nummer heeft een mooie opbouw en gaat over in het instrumentale Aberystwyth. Aberystwyth is een ode aan Sayce’ geboorteplaats. Het optreden is opgenomen in Toronto waar de muzikant Philip Sayce is geboren maar zijn echte roots liggen in Aberystwyth in Wales. Beautiful begint met een lekkere beat van bassist Joel Gottschalk. Het erg lekkere nummer van, wederom, het ‘Steamroller’ album krijgt de zaal zeker plat. Het concert, wat is opgenomen op 16 april van dit jaar, duurde ongeveer twee uur maar Sayce heeft besloten om maar veertig minuten uit te brengen en alleen de beste nummers te kiezen. Beautiful is daar een heel goed voorbeeld van. A Mystic is het laatste nummer van het ‘Steamroller’ album. Het nummer klinkt erg rauw, veel meer dan de andere nummers op het album. En de gitaarsolo van Sayce in het midden van het nummer is niet van deze wereld, echt fantastisch. Out Of My Mind is, net als Blues Ain’t Nothing But A Good Woman, een nummer van Sayce’s laatste studio album ‘Influence’. Out Of My Mind is een echte ‘no nonsense’ blues rock nummer met een stukje Hendrix tijdens de solo van Sayce. Het album sluit af met het instrumentale Alchemy opgedragen aan zijn grote liefde naast zijn muziek: zijn vrouw, met wie hij al samen is sinds highschool. Alchemy is, net als Powerful Thing, van zijn eerste album ‘Peace Machine’. Hiermee geeft Philip Sayce ook een mooi overzicht van zijn albums, alleen staan er geen nummers op van het ‘Innerevolution’ album.

Kortom: Philip Sayce laat maar weer eens horen hoe goed hij live is. Om eerlijk te zijn zit ik zelf al jaren te wachten op een live album van Sayce. Live is hij gewoon op zijn best. Wel jammer dat ze ervoor hebben gekozen om maar veertig minuten uit te brengen. Maar aan de andere kant: dit is volume 1 en Sayce heeft beloofd dat er nog vele delen zullen volgen. Een absolute aanrader.

01. Steamroller – Powerful Thing
02. Blues Ain’t Nothing But A Good Woman On Your Mind
03. Standing Around Crying – Aberystwyth