philip sayce influence

Philip Sayce – Influence
CD / Label: Provogue / Releasedatum: 25 Augustus 2014

Tekst : Andre Wittebroek

Philip Sayce is voor Blues Magazine een goede bekende omdat er al veel over hem gepubliceerd is in het verleden. Interviews en CD-recensies te over. Hij staat bekend als een bluesrocker die in die wereld zijn eigen weg volgt, wars van trends. Hij doet al jaren zijn eigen ding. Dit bleek al uit zijn vorige albums Peace Machine, Steamroller en Innerevolution. Het is nu weer tijd over hem en zijn muziek te schrijven aangezien hij op 25 augustus a.s. zijn nieuwste CD Influence uitbrengt en we benieuwd zijn naar het resultaat.

Via zijn tourmanager Manni Kusters is mij een exemplaar digitaal toegestuurd ter beoordeling. Verdere gegevens (bijvoorbeeld welke bandleden e.d.) ontbreken dus, maar zonder gaat ook wel. Het gaat in eerste instantie om de muziek….en die is top en wat anders dan we van Philip gewend zijn. Meer gevarieerd en divers..

De titel Influence zegt het al: op deze CD heeft Philip een stamppot gemaakt van zo’n beetje alle muziekstijlen, artiesten, bands die hem beïnvloed hebben. En die stamppot smaakt heerlijk! Zo zijn er duidelijke invloeden van Jimi Hendrix, Lenny Kravitz, Stevie Ray Vaughan, Eric Gales, Doyle Bramhall, Little Feat en Clapton in zijn Cream periode, te horen in de vooral stevige songs. (‘Tom Devil’, ‘Out Of Mind’, ‘Easy On The Eyes’, ‘Evil Woman’).

Producer Dave Cobb, van o.a. Rival Sons en California Breed tekende voor een heavy , donker, dreigende soms een psychedelische sound met zware riffs en ontketend gitaarwerk. Drums en bass staan het meest op de voorgrond, zeker in ‘Evil Woman’ en ‘Light Em Up‘. Daarnaast staan er ook heerlijk rustige bluesnummers op ( ‘Fade Into You‘, ‘Blues Ain’t Nothing But A Good Woman‘, ‘Better Days‘, ‘Peace In The Valley’ en het instrumentale ‘Triumph’ ) die het stevige werk heerlijk afwisselen en mooie rustpunten zijn tussen het stevige werk.

De cover ‘Sailin’ Shoes’ van Lowell George krijgt een erg mooie funky uitvoering en laat nog eens zien wat een geweldig nummer dit is. Andere covers zijn ‘Better Days’ van Graham Nash, ‘I’m Going Home’ van The Sonics, ‘Peace In The Valley’ van Mahalia Jackson, ‘Green Power’ van Little Richard. Zover ik weet zijn de andere nummers zelf geschreven. De zang van Philip lijkt zich steeds beter te ontwikkelen, wat rijper en voller. Gitaar en zang passen prima samen.

Met Influence heeft Philip Sayce een sterk, gevarieerde CD afgeleverd met veel en stevig gitaarwerk. De liefhebber van de in de tekst genoemde artiesten zal deze CD absoluut aanspreken. Na meerdere malen luisteren ga je hem steeds meer waarderen, het zit allemaal erg goed in elkaar. Houd je meer van rustig en ingetogen gitaarmuziek dan zou ik zelf eerst even luisteren. Voor die anderen: een verplichte aankoop.

01. Tom Devil
02. Out Of My Mind
03. Sailin’Shoes