Phil Bee – Yesterday & Today
Format: CD / Label: Soul Sacrifice Records
Releasedatum: 19 oktober 2018

Tekst: Edwin Steehouwer

Een steengoede plaat. Dit is de beschrijving die ik aan het album ‘Yesterday & Today’ zal toedichten. Het album straalt in zijn geheel vrolijkheid en energie uit vanaf de eerste gitaartoon. Het “nadeel” van een album met veel covers is dat de vergelijking met het origineel onvermijdelijk is en de navenante vraag wordt gesteld hoe de creativiteit van anderen op een treffende wijze wordt gereproduceerd, uiteraard bij voorkeur met inmenging van fantasie waardoor een eigen twist hoorbaar is. Het album compleet beluisterend, kan ik niet anders concluderen dan dat de Nederlandse formatie in haar opzet ruimschoots is geslaagd.

Eind 2018 staat Phil maar liefst 30 jaar op de bühne en wordt hij 60 jaar.. Naar aanleiding hiervan is deze compilatie cd uitgebracht.

Tezamen met de geschreven nummers is deze plaat een heerlijk mengsel van soulvolle slow blues, funk en shuffle. John F. Klaver en Berland Rours laten andermaal horen begenadigde gitaristen te zijn die verscheidene vingertechnieken tijdens de nummers en op het juiste moment toe te passen, zoals te horen is tijdens Gate 68. The Milkman voert een rechtgeaarde bluesman naar de dagen naar de dagen van Stevie Ray Vaughan en is een opzwepende ode aan lieftallige wederhelft.
Het gehele repertoire van thema’s waardoor een willekeurige opname zich een bluesalbum mag noemen, komt voorbij: De strijd voor een aanvaardbaar leven, zoektocht naar die ene liefde (en het gebrek daaraan) die eeuwige zucht naar een autonoom en vrijgevochten bestaan, verwijzend naar een song als Take Me As I Am. Wat enigszins doet denken aan Robin Trower.
Alle uitvoeringen komen, vooral door het soulvolle stemgeluid van zanger Phil Bee zeer geloofwaardig over en mag zich met recht één van de beste vocalisten van Europa noemen.
Tot slot vind ik uitvoering van Bob Dylan’s klassieker noemenswaardig All Along The Watchtower. Meng Led Zeppelin’s Stairway To Heaven en Deep Purple’s Child In Time, overgiet dit geheel met een jazzy sausje en je krijgt ongeveer het te horen resultaat.
Een pracht album dat terugblikt op een rijke carrière. Vooral doorgaan Phil.

Kortom: Een zeer lekker album wat menig bluesliefhebber zeer kan bekoren!

01. Freedom