Foto Recensie: Phil Bee – Live at Tivoli VredenburgCd-Recensie: Phil Bee – Live at Tivoli Vredenburg –
Label: Soul Sacrifice Records.
Release: 21 mei 2022
Tekst: André Wittebroek

Op 24 maart j.l. weken was ondergetekende bij de show van Phil Bee en band bij LSA Aalten in Oerkroeg Schiller (zie recensie Bluesmagazine). Daar trad men op in de meer oude bezetting, Old School zoals Phil zei. (Meer informatie over Phil is in de recensie te lezen, dus dat hoeft niet nog een keer te worden herhaald). In de recensie staat dat Phil nu meer in theaters en de grotere zalen optreedt en nu ligt het nieuwe live-album, 24 november vorig jaar opgenomen in concertzaal Tivoli Vredenburg voor me. Deze show is opgenomen met de voltallige elfmansformatie met twee achtergrondzangeressen en een driekoppige blazerssectie. Phil: “Mijn blues achtergrond blijf de basis, maar door toevoeging van R&B en soul wordt de sound van onze band gevormd”.

Het album ziet er zeer verzorgd uit in een mooie stevige hoes met prachtige coverfoto. Het opent knallend met een rockige uitvoering van ‘Come Together’. Phil’s aangename stem staat meteen op de voorgrond en de backing vocals, de blazers, de prima ritmesectie, de toetsen en de dubbele gitaren vormen een geheel en alles is perfect in balans. Het is meteen duidelijk: Hier staat een band! Het geluid is geweldig en vol. Topopener. De strakke slowblues ‘Wheels of Emotion’ met kracht gezongen, heeft een fijne groove door de diepe bas en de tikkende drums met de cymbals. Gitarist Niels van de Steenhoven is hier heerlijk op slidegitaar en Guy Smeets eindigt de song met een fantastische solo. Het bekende ‘I Love You More Than You’ll Ever Now’ krijgt een eigen uitvoering met lange stemuithalen, mooi passend ingetogen gitaarspel en een prachtige saxofoonsolo van Ben Rodenburg. Met een heerlijk funky intro door de drums van Arie Verhaar begint ‘Got To Get Better In A Little While’ en het wordt een fantastisch lange jam van meer dan tien minuten waarin alles aan bod komt; van rockende gitaren tot de swingende toetsen van Pascal Lanslots en de heerlijke bassolo van Marco Oonincx. De zelf geschreven soulvolle ballade Sunday Morning heeft mooie koorzang van de zangeressen Natasja den Toom en Fleur Janssens en eerst rustig gitaarspel dat overgaat in een felle solo, weer rustig en dan met een passende saxofoonsolo.

In ‘Superstition’ blijkt weer de grote klasse van de ritmesectie die de band een fantastische basis geeft. Een geweldige drive, swingend, groovy en de blazers zijn top. Guy Smeets opent lekker akoestisch in de slowblues ‘Love Me Like A Man’ en er is ruimte voor de vocalen van Fleur en Natasja die hier de zang voor hun rekening nemen. Het winnende Senior Voicelied ‘Tennessee Whiskey’ is een door Phil prachtig gezongen ballade. De orgel van Pascal opent meteen herkenbaar het voorlaatste nummer ‘With A Little Help From My Friends’ waarin het publiek het refrein uit volle borst meezingt. Het heeft de stevige stijl van Joe Cocker’s uitvoering. Mooi. Natuurlijk volgt er een toegift en dat wordt de funky klapper ‘Big Legged Woman’ waarin de diepe basloop, de funky riffs, de spetterende drums , blazers en toetsen samen voor een schitterend swingende groove zorgen. Dan nog de prima vocalen erbij en je hebt een topnummer! Prachtig eind van een prima album.

Conclusie:
Met Live at Tivoli Vredenburg heeft men een heerlijk album gemaakt waarin de soulvolle stem van Phil Bee en zijn werkelijk fantastische band het live helemaal waarmaken.

Line-up:
Phil Bee: lead vocals
Pascal Lanslots: keys
Marco Oonincx: bass
Niels van der Steenhoven: guitar
Alex van Abeelen: trombone
Guy Smeets: guitar
Natasja den Toom: backing and lead vocals
Fleur Janssens: backing and lead vocals
Koen Smits: trompet
Ben Roodenburg: saxophone

Links: www.philbee.com


Ook op Blues Magazine ...