Recensie: Peter V Blues Train – Running Out Of Time

Peter V Blues Train – Running Out Of Time
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 23 februari 2018

Voor een portie kwaliteitsblues, vermengd met flink wat soul, kan je uitstekend terecht bij Peter V Blues Train. De Peter V in kwestie is zanger en gitarist Peter Veteska uit Manhattan, die met Aron Louis Gornish (toetsen), Alex D’Agnese (drums) en Sean Graverson (bas) zijn derde album aflevert. Op het album doet ook nog een aantal gasten mee zoals saxofonist Danny Walsh, die o.a. bij Gregg Allman en Aerosmith speelde, toetsenman Jeff Levine (o.a. Joe Cocker en Hall & Oates) en zangeres Kelley Dewkett. Zoals ik al eerder meldde, zit er in de blues van deze band flink wat soul en funk. De zang van Peter V. zit daarbij ergens tussen Huey Lewis en Delbert McClinton in en zijn gitaarwerk is afwisselde messcherp scheurend en gevoelig soulvol.

In de opener Stay On Track speelt saxofonist Danny Walsh een voorname rol met zijn meerlaags saxofoongeluid. Ook Aron Louis Gornish leeft zich lekker uit op zijn orgel. Peter V levert een messcherpe solo af. Cherry On The Cream is een cover van een nummer van de obscure Amerikaanse bluesartiest Richard Ray Farrell. Een loom swingende jazzy bluesshuffle met een warm rollend orgel en sax injecties. De saxofoon speelt weer een belangrijke rol in de lui swingende shuffle Buzzed Busted And Blue. Een nummer dat qua stijl weer in de Delbert McCinton hoek zit. Dus blues vermengd met funk en een flinke hoeveelheid soul. Peter V bewijst een prima soulzanger te zijn.
Worried Life Blues is een cover van Big Maceo Merriweather en krijgt een heerlijk sfeervolle uitvoering met constant aanwezig warm soulorgel en de hard priemende gitaar van Peter V. Running Out Of Time is een stevig funky bluesrock nummer met loeiend hard gitaarwerk en pompend orgel. De volgende tekst strofe is natuurlijk onsterfelijk:”we used to kiss, now all you do is piss me off”. Ook de instrumental Time To Collect is funky en doet zelfs aan het geluid van the Average White Band denken, mede door het saxwerk van Danny Walsh. Youngblood is een klassieker, die vooral van The Coasters bekend is (maar ook van Leon Russell). Peter V. geeft dit nummer een lome bluesrock uitvoering.
In de shuffle Time For Me To Go schakelt Peter V. over op de akoestische gitaar en blijkt hier ook prima mee overweg te kunnen. Freedom is een juweel van een slowblues met super gevoelig gitaarwerk. In de cover van Bonnie Raitt’s Love Me Like A Man laat Peter V. de zang over aan de soulvolle zangeres Kelly Dewkett. Het resultaat is een prima pompende uitvoering met een enorm soulgehalte.
Peter V. eindigt het album met de funky blues Lay Down My Friend waarin zijn scheurende messcherpe gitaarwerk prima tot zijn recht komt.

Een heerlijk kwaliteits bluesalbum met een overtuigende mix van blues en soul. Dus mocht Delbert McClinton eraan denken om met pensioen te gaan……

01. Stay On Track