Recensie: Pete Seeger – The Songs That Inspired A Dream

Pete Seeger – The Songs That Inspired A Dream
Format: CD – Digital / Label: IMI Ltd
Releasedatum: 24 mei 2018

Tekst: Filip Heidinga

Pete Seeger is niet de meest bekende folkzanger uit de geschiedenis, maar de in 2014 overleden Seeger heeft wel zeer grote invloed gehad op de Amerikaanse folk muziek. Tijdens zijn leven heeft hij tientallen nummers geschreven die bijna iedereen kent maar niet weet van wie het is. Niet dat de man weinig fans had, integendeel. Tijdens zijn negentigste verjaardag kwamen maar liefst vijftienduizend mensen naar zijn optreden in het Madison Square Garden in New York. Maar op de één of andere manier is de muziek beter bewaard gebleven dan de naam Pete Seeger. Gelukkig bracht Bruce Springsteen in 2006 een album uit met folk nummers getiteld: ‘We Shall Overcome: The Seeger Sessions’ ter ere van Seeger, zijn naam weer iets meer in de spotlights zette. Tot zijn dood op 94-jarige leeftijd bleef Seeger optreden en albums uitbrengen.

‘The Songs That Inspired A Dream’ bevat nummers uit zijn gehele carrière van de laat jaren dertig tot en met zijn dood in het begin van 2014. Het album begint met één van de bekendste nummers: If I Had A Hammer, tegenwoordig vooral bekend als kinderliedje maar zo was het helemaal niet bedoeld. Wat grappig is als je naar de lengte van de nummers op dit album kijkt zie je dat vanaf het tweede nummer (John Henry) elk nummer korter is dan de vorige. Het begint met John Henry van bijna vierenhalve minuut en loopt af tot Wagoner’s Lad van slechts één minuut twintig. Dit komt waarschijnlijk ook omdat we steeds verder terug gaan in Seeger’s carrière.
En zo gaat het album langs de lange carrière van Seeger met bekende en onbekende nummers, dertig nummers in totaal. Maar nummers als, het eerder genoemde, If I Had A Hammer, maar ook Goodnight Irene en What Shall We Do With The Drunken Sailor moet iedereen toch mee kunnen zingen. Daarnaast kun je mooi horen hoe de Amerikaanse folk muziek zich in de jaren heeft ontwikkeld aan de hand van Pete Seeger.
Kortom: een mooi eerbetoon aan een man die veel meer roem verdiende dan hij kreeg.

01. If I Had A Hammer
02. John Henry