Recensie: Pert Near Sandstone – Live At Blue Ox

Pert Near Sandstone – Live At Blue Ox
Format: CD – Digital / Label: Pert Near Music
Releasedatum: 14 September 2018

Tekst: Filip Heidinga

Sinds 2015 wordt het Blue Ox festival georganiseerd, een festival waarbij de band Pert Near Sandstone verantwoordelijk is voor de line-up. Zelf treed de band twee keer op tijdens het drie daagse festival. Voor Pert Near Sandstone is dit festival een gelegenheid om de bands die ze onderweg ontmoeten voor te stellen aan hun eigen publiek. Langzaam aan wordt het festival steeds groter net zoals de band steeds populairder wordt.

Pert Near Sandstone is opgericht in 2004 en heeft intussen al zes studio albums uitgebracht. In de afgelopen veertien jaar is er natuurlijk het nodige gebeurd in het leven van de band en zijn leden. Zo zijn er verschillende leden vertrokken en heeft de band zeer veel opgetreden door heel Amerika. Vorig jaar kwam een grote wens van Pert Near Sandstone eindelijk uit: een tour door Europa. Tijdens deze tour speelde ze onder andere op het Rotterdam Blues Festival en in de kleine zaal van Paradiso naast optredens in Frankrijk, Duitsland en Denemarken. Deze tour van zeven optredens was duidelijk een succes want dit jaar kwam de band terug naar Europa. Met maar liefst zeventien shows waarvan zes in Nederland. En zette bijvoorbeeld het Ribs & Blues Festival volledig op z’n kop met een geweldig optreden. Het moet dan ook raar lopen mochten we de band volgend jaar niet meer in Nederland te zien en te horen krijgen.

De nieuwste release van Pert Near Sandstone is een live opname van hun optreden tijdens het Blue Ox festival, direct na hun Europese tour. Het is te horen dat de heren vol energie terugkwamen van deze Europese tour en niet konden wachten om het te vieren met hun eigen publiek. Beide shows, die de band tijdens Blue Ox speelden, hadden een andere setlist en daar is een keuze uitgemaakt. Het album volgt dus niet precies de setlist van een show en dat is een beetje jammer. Daarin tegen is de opbouw van het album wel goed en hoor je steeds meer publiek, alsof het publiek er langzaam in komt.

‘Live At Blue Ox’ geeft een mooie impressie van de band en de nummers die ze in de loop der jaren hebben geschreven. Zo staan er twee nummers op (Okanagan Valley en Fishing Reel) van het eerste album ‘Up And Down The River’ uit 2007. Vier nummers van het tweede studio album ‘Needle And Thread’ uit 2008. Het volgende studio album van Pert Near Sandstone, ‘Out On A Spree’ uit 2009, wordt vervolgens volledig overgeslagen door de band tijdens deze optredens. Maar van het volgende album, ‘Paradise Hop’ uit 2011, staan er weer vijf nummers op deze nieuwe release. Maar van ‘The Hardest Part Of Leaving’ uit 2014 staat echter weer maar één nummer op dit live album. Ook van het laatste studio album, ‘Discovery Of Honey’ uit 2016, staan er slechts twee nummers op. Hierdoor staan er dus meer oude dan nieuwe nummers op het album.

Kortom: Mocht je Pert Near Sandstone nog niet kennen dan is dit een erg mooie introductie. En mocht je ze al eens gehoord hebben dan is deze release een mooie aanvulling op een optreden van de band. En zeker een aanrader.

01. Animal Instinct
02. All Night Long
03. Needle & Thread