Recensie: Paul Weller – True Meanings

Paul Weller – True Meanings
Format: CD – Deluxe CD – Vinyl LP – Digital / Label: Parlophone Records
Release datum: 14 september 2018

Tekst: Ella-Milou Quist

Wie denkt Paul Weller’s volgende rock plaat in handen te hebben, komt met ‘True Meanings’ bedrogen uit. Niets is minder waar. Weller besloot voor zijn veertiende solo album het eens even lekker over een andere boeg te gooien. ‘True Meanings’ bevat namelijk veertien akoestische tracks in de stijl van Paul´s single en tevens grootste hit, Wild Wood uit 1993 en de akoestische versie van het prachtige You Do Something To Me.

Paul Weller’s prachtige stem en fraaie akoestische gitaarspel vormen de hoofdmoot op deze nieuwe release. (Hoewel je op Mayfly en Old Castles toch subtiel ergens op de achtergrond een elektrische gitaar hoort). De liedjes worden verder ingekleurd door een piano, percussie, hier en daar een orgel en bijzonder mooi gearrangeerde strijkers en blazers die het geheel naar een hoger niveau tillen. Niet alleen zijn de arrangementen subliem, maar ook de harmonie tussen alle instrumenten is perfect in balans. Hierdoor ontstaat een warm kleurenpalet aan klanken. ‘True Meanings’ is een zeer weldoordachte, sfeervolle en intieme plaat en de songs komen stuk voor stuk binnen.

Voor sommige liedjes op dit album schakelde de Britse singer-songwriter de hulp in van bevriende muzikanten. Zo kreeg hij voor het Oosters klinkende Books hulp van Noel Gallagher (Oasis) en liet hij de tekst voor Bowie schrijven door de Schotse producer en multi-instrumentalist Erland Cooper en Conor O’Brien, de frontman van de Ierse indie folk band Villagers. Waarom Weller, die zelf een uitstekende songwriter is, niet zelf de tekst schreef voor zijn ode aan zijn vroegere held David Bowie, is niet bekend. Een schitterend eerbetoon is het overigens wel.

‘True Meanings’ is een bijzondere plaat waarop de in mei zestig jaar geworden Weller zichzelf volledig bloot geeft. Hij klinkt kwetsbaarder en puurder dan ooit. Je moet het maar durven om een zelfbeschouwend album uit te brengen en je fans daarmee iets heel anders voor te schotelen dan ze gewend zijn. Persoonlijk vind ik dat hij dit veel eerder had moeten doen. Door de ingetogen melancholische songs hoor je veel beter over wat voor mooie soulvolle stem Weller beschikt en dat prachtige rauwe randje erin geeft het geheel nog eens een extra dimensie. Bovendien hoor je ook hoe zo’n fantastische liedjesschrijver hij is. Hij pakt je volledig in en komt regelrecht je hart binnen. Dit is Paul Weller op zijn aller allerbest.

Tracklist
01. The Soul Searchers
02. Glide