Recensie: Paul Oscher – Cool Cat

Paul Oscher – Cool Cat
Format: CD – Digital / Label: Blues Fidelity Recordings
Releasedatum: 19 oktober 2018

Tekst: Gerrit Schinkel

Paul Oscher is een multi-instrumentalist, geboren op 5 april 1950 in Brooklyn, New York. Als hij 12 jaar is begint hij mondharmonica te spelen. Zijn muzikale carrière begint op 15-jarige leeftijd  als hij bij Little Jimmy Mae gaat spelen. Van 1967 tot 1972 zit hij in de begeleidingsband van Muddy Waters. ‘Paul Oscher plays the soul I feel’ volgens Muddy. In 1976 toert hij met Louisiana Red door Europa en speelt met blues artiesten als T-Bone Walker, Otis Spann, John Lee Hooker, Buddy Guy, Johnny Young, Johnny Copeland, Big Joe Turner, Hubert Sumlin, Big Mama Thornton en Keb Mo. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Oscher de nodige Blues Music Awards in de wacht sleept. Paul Oscher woont tegenwoordig in Austin Texas.

In oktober verscheen ‘Cool Cat’, het nieuwe album van Paul Oscher. Een album met dertien songs. Een aantal van deze songs heeft Oscher al eerder op de plaat gezet en zijn op ‘Cool Cat’ in nieuwe versies te horen.
Na het openingsnummer Money Makin’ Woman, dat de luisteraar meteen in de klassieke R&B sferen van New Orleans brengt, volgt de slowblues Blues And Trouble, met heerlijk pianospel, een spetterende saxsolo en fel gitaarwerk. Daarna wordt de mondharp tevoorschijn getoverd. In de groovy midtempo blues Hide Out Baby brengt Oscher een lange harpsolo ten gehore en de huilende mondharp is naast de brommende bas huiveringwekkend in de slowblues Work That Stuff. De enige cover op het album is Muddy Water’s Rollin’ And Tumblin’. Chicagoblues met een scheurende gitaar en backing vocals.
Prachtig is de jazzy instrumental Cool Cat, met piano, tenor sax, een indringende bassolo en strak drumwerk. Nadat Russel Lee eerst zeer kort een paar woorden over Mississippi heeft gesproken brengt Lee, met fraai gitaarwerk van Oscher, in de rudimentaire Chicagoblues Ain’t That A Man vocaal een ode aan James Cotton. De 89-jarige(!) Miss Lavelle White is ingehuurd om de indringende slowblues Dirty Dealin’ Mama van haar nog krachtige stem op te luisteren.
On The Edge is een kort jazznummer met fraai pianospel, een ‘lopende’ bas en sax. Na de jazz weer blues in Poor Man Blues met blazers en de vocalen van Russel Lee. Het lekkerste wordt voor het laatst bewaard met een ruim negenenhalve minuut durende versie van Cool Cat. Pianosolo’s, saxsolo ’s, een sprankelende gitaarsolo, bassolo’s, een drumsolo en een korte vocale bijdrage van Lisa Leuschner die met ‘cool cat, cool cat, he’s a cool cat’ het einde van het album inluidt.

De door de “blueswol” geverfde Paul Oscher heeft met ‘Cool Cat’ weer een lekker album afgeleverd.

01. Money Makin’ Woman
02. Blues And Trouble