Recensie: Paul Filipowicz – Unfiltered

Paul Filipowicz – Unfiltered
Format: CD / Label:  BJ Big Jake Records
Releasedatum: 28 juni 2018

Tekst: Martin van der Velde

Met ‘Unfiltered’ is Paul Filipowicz al weer aan zijn tiende uitgave toe, om eerlijk te wezen zijn mij de vorige negen vreemd genoeg totaal ontgaan. Paul komt op 24 maart 1950 in Chicago ter wereld, maar groeit op in Lockport, Illinois een klein plaatsje ten zuidwesten van de Windy City. Ook voor Paul geldt dat hij is begonnen te zingen in de plaatselijke kerk waar ook zijn zus de diensten met pianospel ondersteund. Per toeval stuit hij op een uitzending van radiostation Tulsa, Oklahoma en hoort hij de muziek van Howlin’ Wolf, Sonny Boy Williamson en Muddy Waters voorbij komen, een eerste aangename kennismaking met de blues. Maar wanneer hij vroeg in de jaren zestig ergens op de South Side van Chicago de sound van Otis Rush en zijn band uit een etablissement hoort komen is hij geheel geobsedeerd door het geluid van de elektrische gitaar en het spel van deze blues gigant. Hij leert, door goed na zijn voorbeelden te luisteren zichzelf gitaar spelen. Ondertussen leidt hij al ruim vier decennia zijn eigen band en heeft hij het podium gedeeld met bluesartiesten als Hound Dog Taylor, Otis Taylor, Lefty Dizz, Jimmy Dawkins, Luther Allison en Mighty Joe Young en mag zich daarnaast verheugen in het feit dat hij is opgenomen in de Chicago Blues Hall Of Fame, een niet onverdienstelijke onderscheiding, die niet ieder ten deel valt.
Paul ziet zichzelf als West Side Chicago blues muzikant, juist op die plek zag hij zijn grote voorbeeld Magic Sam regelmatig zien spelen. Nu heeft hij een aantal tracks van deze blues gigant geselecteerd voor ‘Unfltered’. Van Klakkeloos naspelen is geen sprake, Paul weet met krachtig gitaarspel tracks als All My Whole Life Baby, Everything Gonna Be All Right en I Found A New Love (Milton Campbell en Bob Lyons) volkomen naar eigen hand te zetten, waardoor het een en ander net iets steviger gaat klinken dan de uitvoeringen die wij van Magic Sam kennen.
Maar ook Howlin’ Wolf’s Howling For My Darling, Robert Geddins en Jimmy Wilsons Tin Pan Alley, die wij in ontelbare uitvoeringen kennen, waarvan die van Albert King en Stevie Ray Vaughan nog altijd één van de betere blijken te zijn en Lowell Fulsom’s Reconsider Baby komen op een zeer prettige manier voorbij.
Paul’s gitaarspel is moeilijk te duiden. Het heeft iets rudimentairs in zich, een lekker ruw randje en zelfs bij tijd en wijle ook best wel stevig te noemen. Wat we ook terug horen in zijn eigen werk, dat volop aanwezig is op deze uitstekende cd. Het gitaarspel in het funky klinkend Brand New Hat doet je heel even aan Albert King denken. De blazerssectie die bestaat uit saxofonist Tom Sobel en trompetist Jack Naus leggen een prima groovy bodem in dit nummer neer. Een rol die ze ook prima oppakken in het instrumentaal gespeelde nummer Unfiltered, een track die is opgebouwd op een lekker in het gehoor liggend repeterend thema waarover stevig wordt gesoleerd door Paul Filipowitcz. Alle ruimte voor het stevige vuig klinkende harpspel van Benny Rickun in Canal Street.
Filipowicz heeft zich met uitstekende muzikanten omringt, en essentieel daarin is toch de basis van de band, de ritme sectie die hier bestaat uit Chris Sandoval op drums en Rick Smith op bas, die slecht op Everything Gonna Be All Right wordt vervangen door Tomy Menzer. Deze gasten staan garant voor een ijzersterk fundament, zo ook in My Woman, dat op een licht funky ritme, met ondersteuning van de blazerssectie heerlijk grooved en alle ruimte geeft aan de rauw klinkende zangstem van Paul Filipowicz. Voor je het weet ben je al weer bij het eind aanbeland en besluit de cd met Riding High, nog zo’n lekker stevig groovy eigen werkje van Paul Filipowicz, waarop hij nog eens met prima solowerk uitpakt.
Het een en ander dekt qua albumtitel volledig de lading, ‘Unfiltered’, puur en eerlijk! De man beschikt daarnaast ook nog eens over een niet onaardige zangstem. Lekkere stevige blues van een hier redelijk onbekende Chicago blues artiest. Ik hoop dat hij met deze tiende uitgave iets meer naam in deze contreien weet te maken.

Een goede distributie van het album is daarvoor wel essentieel. Mij heeft ie overtuigt en ik kijk al weer uit naar zijn volgende album, met in het achterhoofd om alvast maar eens op zoek te gaan naar het oudere materiaal.

01. All My Whole Life Baby
02. Brand New Hat
03. Unfiltered