Recensie: Patrick Sweany – Ancient Noise

Patrick Sweany – Ancient Noise
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Nine Miles Records
Releasedatum: 11 mei 2018

Tekst: Fons Delemarre

Patrick Sweany gaat op zijn nieuwe album ‘Ancient Noise’ helemaal los. Ooit was hij een tamelijk ingetogen singer-songwriter, maar nu heeft hij gekozen voor een heel wat stevigere aanpak met veel rauwe blues. Forse slides, swamprock, lekker gruizig gitaarwerk. Het album zou ook Sweany Goes Mississippi in Ancient Noise kunnen heten. De nummers op het album hebben de intensiteit en ongepolijstheid die zo eigen is aan en kenmerkend voor het geluid van een band als de Mississippi All Stars.
Voor zanginspiratie heeft Sweany nog wat albums van Tom Waits beluisterd. Ook het stemgeluid van Boris McCutcheon klinkt hier en daar door in de zang van Sweany. Het resultaat is een puik en rauw bluesalbum met de kracht en zeggenschap van muziek van mensen als Charlie Musselwhite en Ben Harper. De ballads op het album (o.a. Country Loving, Steady en Baby Every Night) klinken fraai ingetogen en doorleefd.
Oude soultijden herleven en Sweany laat soul en blues op een organische manier samensmelten. Vermeldenswaardig is dat Ancient Times’ is opgenomen in de oude studio’s van Sam Philips in Memphis. Muziek opnemen in de geschiedenis van Sun levert kennelijk de juiste inspiratie en klank op.
De muziek van Sweany klinkt op dit album ook als die van swamprocker C.C. Adcock op zijn album ‘Lafayette Marquis’ (2000). Prettig rauw en ongepolijst, maar wel helemaal in control. De sobere bezetting op Ancient Times’ bestaat uit ex-Wilco drummer Ken Coomer, veteraan-bassist Ted Pecchio (Chris Robinson Band, Susan Tedeschi, Shemekia Copeland) en keyboardspeler Charles Hodges (speelde o.a. bij Al Green).

Een van de betere bluesalbums van 2018, wat mij betreft.

01. Old Time Ways
02. Up and Down