Pat Travers – Live At Rockpalast – Cologne 1976
Format: DVD + CD Digipack
– Download / Label: MIG Music
Releasedatum: 24 februari 2017

Tekst: Filip Heidinga

MIG Music heeft intussen al veel optredens van het legendarische Rockpalast uitgebracht en van mij mogen ze hier nog lang mee door gaan. Elk optreden is geweldig, zo ook deze van Pat Travers.

Pat Travers bracht in 1976 zijn debuut album ‘Pat Travers’ uit, samen met bassist Peter ‘Mars Cowling en drummer Roy Dyke. Dyke zal snel vervangen worden door Nicko McBrain die ook op de volgende twee albums van Pat Travers meespeelt. In 1982 wordt McBrain gevraagd om de nieuwe drummer te worden van Iron Maiden, met wie hij nog steeds optreedt. Bassist Peter ‘Mars’ Cowling zat vanaf het begin in de band van Pat Travers en zal uiteindelijk blijven tot 1982. Om zeven jaar later, voor vier jaar, terug te komen bij Pat Travers.

Pat Travers, samen met Cowling en McBrain, traden op vier november 1976 op in het Duitse programma Rockpalast, slechts zeven maanden na de release van het debuut album. Het is een unieke opname aangezien Pat Travers nog maar net zijn debuut album heeft opgenomen en meteen in het legendarische muziekprogramma staat. Maar vooral ook omdat de band veel nummers spelen die nog niet zijn uitgebracht. Hooked On Music, Need Love, You Don’t Love Me, Statesboro Blues en Rock And Roll Susie zullen allemaal een jaar later pas verschijnen op het album ‘Makin` Magic’. Verder spelen ze bijna, op drie nummers na, het volledige debuut album.

Het optreden is opgenomen in een televisie studio, met niet het meest enthousiaste publiek. Daarnaast zat het publiek ver van de band af, en vraag ik me af of de band het publiek wel kon zien. Toch staan de mannen vol energie op het podium en geven ze een mooie show weg. Het gaat alleen om de volledige opnames, inclusief het stemmen van de gitaren tussen de nummers door en de valse start tijdens Makes No Difference. Hierdoor gaat het tempo iets uit het optreden maar als het nummer dan begint gaat het gas er wel weer meteen op.

CD & DVD:
01. As My Life Flies
02. Stop And Smile